Typický den tráví hadí stroj následovně: plazí se úzkými průrvami hluboko pod zemí jako nějaký pravěký plaz, na kterého evoluce dávno zapomněla, plive na svou oběť, která se brání oblaky černého prachu, množství kapaliny a útočí na její odkrytý bok dvojicí šroubovitých čelistí. A tento proces se neustále opakuje.
Představujeme vám jedno z nejpodivnějších zařízení vyrobených společností GE: důlní stroj GE Fairchild F330. Stroj váží tolik co stíhací letoun, rozpíná se do délky jednoho autobusu a proplazí se i takovou skulinou, která není vyšší než jednoleté dítě. Dokáže těžit uhelnou sloj, která je doslova vměstnaná mezi vrstvami měkké sedimentované horniny, a získat tak uhlí, do jakého by se horníci dříve nepouštěli. „Některé uhelné sloje jsou tak nízké a úzké, že by se k nim bez F330 nedalo vůbec dostat,“ říká Craig Setter, generální manažer divize GE Mining.
F330 je jediný systém na světě, který zvládne na porubním boku od okolní horniny bezpečně oddělit vysoce kvalitní uhlí s nízkým obsahem popela. Díky čistějšímu uhlí se ve zpracovatelských závodech na zemském povrchu snižuje množství prašného a uhelného odpadu.
Stroj těží uhlí dvěma unikátními šroubovitými hlavicemi, z nichž každou pohání elektrický motor o výkonu 155 koňských sil. Vytěžené kusy horniny jsou pak transportovány na dopravní pás na zploštělém konci stroje. Stroj za nějakých 12 minut vytěží prostor o velikosti téměř sedm metrů.
Vysoce cílený pohyb čelistí umožňuje získat uhlí bez výraznějšího obsahu jiných, nežádoucích hornin. F330 také kropí sloj vodou, a zajišťuje tak horníkům bezpečnější prostředí, neboť tím ředí metan a snižuje výskyt uhelného prachu na minimum.
Když F300 sloj zcela vytěží, provede závěrečný manévr, navrtá podpůrné pilíře, aby získal poslední zásoby uhlí, a jakmile porub opustí, nechá nadloží sloje, aby vytěžené prostory zavalilo.
Podívejte se na záběr stroje při práci: http://www.youtube.com/watch?v=VL7_a_TrF1g
F330 je nejenom neobyčejný stroj z dílen GE Mining. Tato divize také navrhla důlní transportér, který dokáže podzemním bludištěm převézt až 14 horníků. Pohání jej naftový čtyřválec o obsahu 4,3 l a před jiskrami a nadměrným teplem jej chrání speciální „vodní vesta“. Sean Lynch z divize GE Mining říká: „Veškeré komponenty jsou navržené na nebezpečné prostředí.“
Nejnovější informace o GE v regionu střední a východní Evropy najdete na blogu GEE for CEE http://geforcee.geblogs.com/
(tz)