INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
O více než bilion eur ročně přichází státy Evropské unie jen kvůli tomu, že se firmy v členských zemích vyhýbají placení daní a využívají kliček v daňových normách. V České republice kupříkladu využilo možnosti přesídlení do některého z daňových rájů více než 12 tisíc společností. Potvrzují to i čísla společnosti Companies and Companies (Co8Co.eu), zabývající se prodejem ready-made společností a zakládáním nových firem přes jednoduchý online formulář na Co8co.eu. Evropská komise se chystá v nejbližších dnech předložit návrh změn, které tomu učiní přítrž.

Člen Evropské komise Algirdas Šemeta, který je odpovědný za oblast daní a celní unii, se chystá vytvořit seznam největších prohřešků a k nim odvetná opatření. „Podle deníku Financial Times by měl být jedním z návrhů zpřísnění definice daňových rájů a následné vypovězení bilaterálních dohod o zamezení dvojího zdanění. Prakticky by tak firmy tyto země nemohly již nadále využívat. I když přenesení podobného nařízení do praxe bude trvat léta," řekl Ivan Hruškovič ze společnosti Companies and Companies (Co8Co.eu), zabývající se prodejem ready-made společností a zakládáním nových firem přes jednoduchý online formulář na http://www.co8co.eu/ s tím, že Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) definuje daňový ráj jako stát, který musí splňovat čtyři základní podmínky. Fakticky vybírá nulové daně, výběr je neprůhledný (tzn., že země nevyžaduje informace z účetnictví). Dále spolupráce při výměně daňových informací s dalšími státy je velmi nízká. Poslední podmínkou je, že daňový poplatník nemusí být v dané zemi většinu roku přítomen a podnikat v ní.

Eurokomisař rovněž uvažuje o zavedení srážkové daně za platbu poslanou do těchto zemí. Mezi další vcelku radikální opatření by mohlo být přijetí zákona, který zamezí vyplácení vysokých poplatků sesterským divizím firem v daňových rájích. Společnosti toho využívají například při proplácení služeb jako je správa počítačových systémů nebo poradenství. Uměle tak přesunují zisk do oblastí, kde jsou nízké, případně nulové daně a v sídle podnikání nic neplatí.

Mezi hříšníky patří Starbucks, Google i Amazon

K těmto nenapravitelným hříšníkům patří společnost Starbucks, která za svých 15 roků působení ve Velké Británii zaplatila daň z příjmů jen v jediném případě. Společnost má přitom miliardové tržby. Před pár dny dokonce vrcholoví manažeři dostali na bonusech 50 milionů liber. Podobně jsou na tom i giganti jako Google či Amazon. Známý provozovatel vyhledávače a dalších internetových nástrojů vyvádí zisky do Irska a do britského rozpočtu přispěl loni jen 0,4 procenty z celkových příjmů.

Více než 12 tisíc firem má sídlo v daňových rájích

Jen za letošní půlrok přemístilo do některého z daňových rájů své sídlo českých? 294 firem. Loni to bylo 328 společností. Celkem je v nich dle údajů Companies and Companies a veřejně dostupných zdrojů 12046 tuzemských podniků, což odpovídá 3,29 procentům všech firem registrovaných v České republice. Při zachování tempa odlivu sídel by tak mohlo letos z Česka odejít nejvíce společností za poslední tři roky. Počet firem přemístěných na Kypr se neustále zvyšuje, a to z 663 firem roku 2006 na 1784 firem v první polovině letošního roku. Zájem roste i o Bahamy, Seychely a Belize. Mezi hlavní důvody, proč podnikatelé volí založení společnosti na Kypru, patří především daňové odvody. „Kypr uzavřel velké množství smluv o zamezení dvojího zdanění. A tak nejsou příjmy kyperských společností ze zahraničí zatíženy žádnými, případně nízkými daněmi," potvrdil Ivan Hruškovič z http://www.co8co.eu/.

ČR zvýší srážkovou daň a tím stíží jejich odvedení

Poslanecká sněmovna schválila nedávno nejen zvýšení DPH na 15 a 21 procent, ale i zvýšení srážkové daně na příjmy zahraničních daňových rezidentů. V současné době se uplatňuje srážková daň ve výši 15 procent. Příští rok sazba vzroste na 35 procent.

Vláda chce zastavit úniky peněz do zemí, kde se daně neplatí. Ministerstvo financí bude mít od příštího roku další nástroj, jak tomu zamezit. Za nezdaněný převod peněz, například na účet na populárních Seychelách při platbě za těžko prokazatelné služby, se bude místo dosavadní srážkové daně ve výši 15 procent od počátku příštího roku platit 35 procent. Stát si od toho slibuje, že získá do kasy zhruba miliardu korun.

Co se konkrétně zvýší

Srážková daň se především týká příjmů z podílů na zisku, úroků, licenčních poplatků, příjmů ze služeb a příjmů z nezávislé činnosti. Pokud v České republice někdo kupříkladu objedná poradce z Britských Panenských ostrovů, zaplatí daň osoba, která jej objednává, nikoli poradce. Za služby objednané u nás se srážková daň neplatí.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3