Česká republika se dlouhodobě potýká s přeplněností věznic a 50% recidivou. Stát a neziskové organizace proto hledají způsoby, jak snížit návratnost odsouzených do nápravných zařízení, a následně zajistit zvýšení jejich začlenění do společnosti.
Pomoc vězňům výjimečně iniciují také soukromé subjekty. Společnost Conectart, největší tuzemský provozovatel kontaktních center, umožňuje vězňům pracovat na pozicích telefonních operátorů.
Společnost Conectart projekt založila v roce 2017. Pilotní lokací pro spolupráci se stala věznice Nové Sedlo v Ústeckém kraji. O rok později se projekt osvědčil a byl přenesen do nápravných zařízení Horní Slavkov, Drahonice a Ostrov. V čase se projektu zúčastnilo celkem deset nápravných zařízení. Ženská věznice v Drahonicích je navíc specifická tím, že odchozí hovory slouží pro výběr financí na dlouhodobou podporu fungování krizové Linky bezpečí. Vězenkyně tak nejen nachází smysluplnou práci, ale také se přímo podílí na prospěšné činnosti. V současnosti práci operátorů vykonává 100 odsouzených žen a mužů napříč celou Českou republikou.
Linka bezpečí ale není jedinou neziskovou organizací, se kterou Conectart v této souvislosti spolupracuje - Občanské sdružení Za branou aktivně pomáhá s konzistentní rehabilitací vězňů a jejich následným zapojením do pracovního života. Do budoucna se očekává například organizace sbírky hraček do dětských koutků v českých věznicích.
Dle dostupných dat je 50 % odsouzených trestáno opakovaně. Současný vězeňský systém se dle odborníků zaměřuje především na izolaci a neposkytuje dostatek možností, jak na vězně působit také nápravně.
Výše trestu nemá na získání zaměstnání operátora vliv a příležitost Conectart nabízí všem bez rozdílu. Předpokladem je zájem o práci, ochota učit se nové věci a snaha být součástí pracovního týmu. Vězni samozřejmě musí prokázat schopnost pracovat každý den tak, aby byla zajištěna standardní míra kvality odvedené práce, která je základem veškerých služeb společnosti Conectart. Call centra fungují přímo v prostorách věznic a jsou specifická bezpečnostními podmínkami, jako je například přísná kontrola odchozích hovorů nebo dohled zaměstnanců věznic.
Jak vypadá práce s odsouzenými, popsala manažerka Ilona Kmošková: „Celé je to o vzájemném respektu. Začínáme v osm hodin ráno a do půl páté jsou to naši zaměstnanci. A přesně tak je i vnímáme. Manažeři si s odsouzenými netykají a dávají jim najevo, když se jim něco povede nebo má jejich výkon naopak rezervy. Práce si váží a obecně se dá říci, že pracují velmi rádi. Důležité je jim proto nastavit takový systém, aby se v něm cítili komfortně a chtěli práci vykonávat dlouhodobě. Osvojení si pracovních návyků, jasný denní řád i pravidelná mzda působí na odsouzené blahodárně. V dlouhodobém měřítku se konzistentní prací ve vězení výrazně snižuje riziko následné recidivy.”
Roli vedoucího call centra zajišťují interní zaměstnanci firmy Conectart. K vězňům přitom přistupují jako k běžným zaměstnancům. Po zaškolení a v standardním pracovním nasazení se z vězňů stávají plnohodnotní profesionálové, kteří zvládají stejný objem práce jako operátoři v běžném call centru. Odsouzení tak odbavují například průzkumy trhu nebo akvizici.
Recidivní pachatele charakterizuje společenská nepřizpůsobivost. Kromě vrozených biologických a psychologických faktorů jsou ovlivněni také sociálním prostředím – zejména vlivem výchovy v rodině a později působením vrstevnických skupin. Proto je jakákoliv dlouhodobá a řízená činnost v jejich nápravě stěžejní. Mzdu za práci využívají pro vlastní potřebu i financování rodiny a dětí. Odsouzení také oceňují, že se díky práci mohou učit lépe komunikovat nebo pracovat se stresem a emocemi. „Pro mě je motivací už “jenom” to, že smím chodit do práce. Nemusím sedět v cele. Mám více financí, ale hlavně se cítím jako člověk. S lidmi venku je jiná komunikace. Mám pocit, že jsem platným členem společnosti, a to je pro mě důležité,” vysvětluje Filip Čerbák z věznice Ostrov nad Ohří.
Generální ředitel společnosti Conectart Petr Studnička dodává: „Projekt je pochopitelně přínosný nejen pro odsouzené. Vězni nachází způsob, jak se po výkonu trestu začlenit do společnosti, splácí dluhy a podporují své rodiny. Pro naše klienty je to pak ideální investice, jak si zajistit telefonní podporu a zároveň pomoci lidem na okraji společnosti, kterým se dle mého názoru nedostává dostatek pozornosti a příležitostí, jak své činy z dřívějška napravit a vrátit se zpět do běžného života.“
(tz)