V druhé polovině tohoto roku došlo ke spuštění nové propagační kampaně, Kvalita z Evropy – chutě s příběhem, s cílem posílení kladného vnímání evropského systému kvality zemědělských produktů spotřebiteli a odborníky u nás i na Slovensku. Jde o podporu jednotlivých označení, tj. Chráněného označení původu, Chráněného zeměpisného označení a Zaručené tradiční speciality. V měsíci září realizovala společnost STEM/MARK vstupní měření výsledků dané komunikační kampaně a výsledky jsou pozitivní.
„Provedený průzkum přinesl poměrně optimistická zjištění týkající se postojů českých spotřebitelů a odborné veřejnosti ke značení kvality potravin. Mezi nejznámější označení bezpochyby stále patří KLASA nebo Regionální potravina, ale došlo k nárůstu podpořené znalosti*CS spotřebiteléevropských označení a to na 10 % (na Slovensku 8 – 14 %),“ uvádí Ing. Miroslav Koberna, CSc., ředitel pro programování a strategii Potravinářské komory ČR a dodává: „Alespoň jednu
z evropských značek kvality potravin zná v současnosti až 19 % respondentů.“
Přestože větší důvěra je i na Slovensku deklarována značkám národním, více než polovina dotazovaných Slováků zastává názor, že evropská označení jsou potřebná a třetina je ochotna si za takové výrobky připlatit.
„Průzkum ukázal, že nejvíce se při nákupu nechávají ovlivnit značkami kvality ženy hospodyně. Velmi překvapujícím zjištěním bylo, že o evropských označeních byla nejvíce informována mládež,“ zmiňuje Ivana Valentová, Client Service Manager STEM/MARK a doplňuje: „Tento výsledný efekt lze přisuzovat předešlé kampani, která se zaměřovala na komunikaci jednotlivých evropských značek kvality a to prostřednictvím různých komunikačních kanálů, kam spadal
i internet.“
Z průzkumu vyplívá, že znalost evropských označení u cílové skupiny odborná veřejnost u nás i na Slovensku je poměrně vysoká. Nejlépe jsou o chráněných označeních informováni ti, kteří v současnosti mají pro své výrobky jedno z označení nebo o jeho získání aspirují.
Více informací na www.oznaceni.eu.
(tz)