Mladí lidé u nás mají o podnikání výrazně větší zájem, než má starší generace. Zatímco mezi lidmi pod 35 let věku si dokáže vlastní podnikání představit polovina z nich, u starších 50-ti let je to pouze čtvrtina. Prokázala to nejnovější studie o podnikání ze 44 zemí světa.
Každoroční průzkum zadala společnost Amway již pošesté v řadě, tentokrát oslovila téměř 50 tisíc respondentů ve 44 zemích světa.
Průzkum se zaměřil hlavně na podnikatelský potenciál, tedy na procento lidí, kteří si dovedou představit start vlastního podnikání. V ČR se tento podíl pohybuje již několik let kolem 38 procent. V Česku však reálně podniká pouze 6 procent lidí, takže podnikatelská "propast" činí 30 procent.
Česko v potenciálu nevybočuje z průměru zemí EU, v mezinárodním srovnání však zaostává. Například v USA je potenciál 51 procent, v Mexiku dokonce 81 procent. Naopak, na Slovensku je to pouze 33%, v Německu 25%. Právě podnikatelský potenciál v posledních letech u mladších generací roste.
„Postoj k podnikání mezi mladými lidmi v Čechách se vyvíjí pozitivně. Vysoké školy zavádí v této oblasti nové obory, vznikají inkubátory a co-workingová centra. Motivace lidí začít s podnikáním tak dostává stále více impulsů,“ říká Martin Lukeš, docent z Vysoké školy ekonomické v Praze.
Mladší lidé také vidí Českou republiku jako dobré místo k podnikání, konkrétně 57 procent mladších 35 let si myslí, že v ČR je přívětivé podnikatelské prostředí. U generace nad 50 let je to pouze 44 procent.
Věk hraje roli i v tom, co lidi může od podnikání odradit. Čím vyšší věk, tím se lidé více bojí selhání a finanční zátěže, kterou může přinést bankrot.
Hlavním lákadlem na vlastním podnikání je představa nezávislosti na zaměstnavateli. Tato motivace je důležitá pro 41 procent Čechů, důležitou roli hraje i možnost realizovat vlastní představy. Až poté lidé zmiňují podnikání jako zdroj dalších příjmů.
(tz)