Do roku 2020 bude 95 procent všech interakcí mezi klientem a bankou probíhat digitálně a banky v Evropě zruší 40 procent svých poboček. Proměna je iniciována samotnými zákazníky, kteří ji už teď vyžadují, říká zpráva mezinárodní konzultační společnosti Bain & Company.
Ukazuje se, že touto cestou budou využívány nejen základní bankovní produkty, ale i strategické firemní bankovnictví a poradenství. Fyzické pobočky ale podle studie zcela nevymizí, jen se dramaticky zredukuje jejich počet, funkce, velikost a vzhled. Podle Reuters jen v minulém roce zavřely banky v Evropě přes 3 500 svých poboček.
„Na mnoha světových trzích vidíme, že banky s nejrychlejším vývojem v digitální oblasti také rychleji získávají klienty,“ říká Mike Baxter z Bain & Company.
Okolo 45 procent IT výdajů bank putuje do zajištění základních funkcionalit banky, tedy do věcí, které zákazníci nevidí. Přitom asi jen pět až deset procent jde do nových technologií, které banku proměňují v očích veřejnosti. Banky s rozvinutými digitálními procesy mají tento rozdíl výrazně menší, konstatuje zpráva.
Češi jsou novým technologiím nakloněni
“Češi se rádi učí novým věcem, to platí nejen pro technicky zdatné uživatele, ale i pro začátečníky. Platby se rychle přesouvají do online sektoru. Online a mobilní bankovnictví v posledních letech zažívá obrovský boom. Uživatelé si začínají zvykat na komfort těchto řešení, která jsou výrazně rychlejší než při zařizování skrze kamenné pobočky bankovních ústavů,” říká Jiří Hrma, šéfredaktor serveru SmartM ania.cz.
Investice do inovací a změny priorit jsou zejména pro velké tradiční banky velmi drahé a procesně složité, ale existenčně nezbytné, což si samy uvědomují. Na světě nyní funguje asi 3 000 bankovních start-upů, které nejen že tyto inovativní přístupy zvládají lépe, ale jsou na nich již založeny.
„Meziročně vzrostl počet uživatelů naší mobilní aplikace za první čtvrtletí o 60 procent, přičemž měsíčně aplikace zaznamená 150 tisíc přihlášení. Za první polovinu roku 2014 protekla mobilním bankovnictvím miliarda korun prostřednictvím 100 tisíc platebních transakcí,“ říká František Cimbálik, specialista mobilního bankovnictví online banky Zuno.
Cashem nebo šekem? Přece online
Už současný vývoj směřuje k dominanci bezkontaktních plateb a mobilního bankovnictví, zároveň se podle expertů snižuje objem plateb v hotovosti.
„Klienti budou spravovat své finance zcela online, skrz různé druhy vyspělých aplikací, které budou monitorovat jejich plánované i neplánované výdaje. Aplikace budou také lidem radit, jak využít a investovat peníze na základě jejich návyků,” dodává František Cimbálik.
Online banka Zuno zahájila svou činnost v roce 2010 na Slovensku, po kterém následovala v polovině roku 2011 Česká republika. Patří mezi vůbec první online banky působící v regionu střední a východní Evropy. Jako jediná banka v Česku ani na Slovensku nedisponuje žádnými fyzickými pobočkami, funguje pouze online. Během 3 let se ze start-up společnosti stala online banka s 230 000 klienty nabízející široké produktové portfolio (běžný účet s debetní kartou, spořicí účet, online půjčka, refinancování a konsolidace, kreditní karta nebo kontokorent). Zuno je nekonvenční značka zaměřená na jednoduchost dle motta Less bank, more life.
Další informace o českém zastoupení Zuno Bank AG naleznete na zuno.cz.