Jaké představy máme, když vcházíme do recepce hotelu, když usedáme v restauraci k obědu nebo večer zavítáme do baru či do bazénu? Hledáme klid, odpočinek, nebo naopak zábavu a všudypřítomný adrenalin? Oč stojíme, když zde prožíváme dovolenou nebo když se v místě určení odehrává třídenní školení? Ano, už dlouho si takové otázky nepokládáme, koronavirus stanovil jiné priority... Tím více se však těšíme, že se pandemická opatření zmírní a že do zařízení cestovního ruchu zase začnou proudit návštěvníci, jimž se už po většině služeb už hodně stýská. Třeba i po té odpolední kávě při obchodní schůzce jinde než v kanceláři... Avšak jak bude provoz vypadat? Neprojeví se úbytek pracovních sil? Možná ano. Co z toho plyne? Jednoduchý závěr. Ti, kteří co nejdříve získají patřičné vzdělání, se v nadcházejících letech v cestovním ruchu dobře uplatní. Odborníci se domnívají, že mají nyní velkou šanci i proto, že obor projde změnami. Naučit se s předstihem ho vnímat v souvislosti s nimi se zdá víc než rozumné. Vidí to tak rovněž Ing. Mgr. Vladana Horáková, MBA, generální ředitelka Aquapalace Praha v Čestlicích, která zároveň externě vyučuje na Vysoké škole hotelové v Praze:
I zedníci, lešenáři, betonáři budou muset mluvit řečí robotů. Pak na ně budou moci přenést práce, které jsou příliš namáhavé, nebezpečné a které vyžadují optimální kvalitu provedení. Je nejvyšší čas, robotizace se už prosazuje i na stavbách. O tom nás přesvědčí Ing. Karel Vonka, vedoucí odboru BIM a digitalizace společnosti STRABAG a.s.
Nelze popírat, že poslední čtyři kvartály přinesly řadu nečekaných komplikací a se stavem českého businessu značně otřásly. Co to znamenalo pro interim management, zhodnotil přední odborník v oboru Ing. Jiří Jemelka, MBA, majitel J.I.P. pro firmy, v následujících řádcích.
I přes změny v nákupním chování spotřebitelů společnost dm v první polovině nového obchodního roku 2020/2021 potvrzuje stabilní postavení na trhu. Výrazné meziroční navýšení obratu o 153 % vykazuje dm online shop. Společnost za první pololetí investovala do rozšíření a modernizace prodejní sítě 64,3 milionu Kč.
Družstvo CBA z hlediska tržeb poprvé překročilo hranici čtyř miliard korun. Výrazně k tomu přispěl jeho maloobchodní segment, kterému obrat meziročně vzrostl o 20 procent na 2,34 miliardy korun. Těžil zejména z otevření dosud největší prodejny a také růstu obratu prodejen v menších obcích. CBA zaznamenalo nárůst tržeb i u velkoobchodu. Loni dosáhly 1,73 miliardy, na celkové výši se však podepsalo zavádění protiepidemických opatření.
Přijít do supermarketu a v klidu nakoupit to, co člověk potřebuje. Zdánlivá samozřejmost, která patří do škály toho, čím se běžně zabýváme. Plné regály, mrazáky, plnohodnotná nabídka. Denně čerstvé pečivo, maso, mléčné speciality. Vystavená zelenina, ovoce, plata vajec, věnce uzenin, čaj a káva v nespočtu variant. Hojnost, jíž se zdánlivě koronavir nedotkl. Naše spotřeba a náš životní styl, pokud jde o zásobování potravinami, neutrpěly. Vážíme si toho? Pohlížíme na úlohu a činnost výrobců a dodavatelů potravin či obchodníků dnes trochu jinak než třeba před rokem? Patrně ano. O tom, jak toto období, kdy se obchod vyrovnává s novými podmínkami prodeje, zvládali v Albertu Česká republika, s.r.o., jsem hovořila s Ing. Pavlem Mikoškou, CSc., ředitelem kvality:
Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...
Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.
Pokračování ...