Společnost ManpowerGroup v červnu zveřejnila výsledky svého průzkumu ManpowerGroup index trhu práce, v rámci kterého se ptala 525 zaměstnavatelů v ČR na otázky ohledně využívání nástrojů umělé inteligence, jako je například ChatGPT, strojové učení či virtuální realita, a jejich postoje k implementaci AI do firemních procesů.
Obrovské tempo vývoje umělé inteligence nadále pokračuje. Jen v loňském roce do něj soukromé subjekty celosvětově investovaly 96 miliard dolarů. České firmy se do toho však zatím příliš nehrnou.
Víc než polovina firem v Česku zatím s umělou inteligencí ve svém podnikání nepracuje. Většina podniků, která AI využívá, pak s tímto nástrojem nepracuje strategicky. AI je tak pro ně nevyužitá příležitost.
Ať chceme, nebo ne, umělá inteligence nás svými drápky každým dnem vtahuje do děje na scéně našeho století. Ačkoli ji mnozí ještě nemají rádi, odsuzují ji, vysmívají se jí a zatracují ji, jak to jen jde, aniž by tušili, že díky ní se zpřesňuje třeba předpověď počasí nebo si mohou pomocí mobilu změřit tlak, jsou součástí toho všeho, co se doslova každý den mění bez ohledu na naše tužby či zvyklosti.
Technologie, které nám pomáhají zjednodušovat a zkvalitňovat život, to už je dnes svět sám pro sebe. Odborníci je programují, modelují a předávají nám, uživatelům, a to buď specialistům na určité obory, nebo široké veřejnosti. Té je jedno, jak se aplikace, programy, systémy nazývají, jde totiž o užitek, přínos.
Mnohým pojem virtuální realita stále připadá jako výdobytek moderní doby. Kdo by uvěřil, že se používá už celá desetiletí? Například vývojáři značky Peugeot tuto technologii uvedli už v roce 2004 a už tenkrát ji v hojné míře využívali. S její pomocí vytvořili takřka tři tisíce projektů, mezi nimi i modely, které už se dnes dávno nevyrábějí. Využívají ji samozřejmě i dnes, a to ještě v mnohem větším měřítku než tenkrát. A není divu. Vždyť jim za ty roky pomohla uspořit přes tři miliony eur a tisíce hodin času!
Znáte to. Jste soustředění na svoji práci, letíte za splněnými KPI. A pak zapomenete na to zásadní. Dotankovat energii. Ne autu, ale sobě. A vzpomenete si na to dávno po poledni. To je pak štěstí, když vyrážíte na vánoční setkání s výjimečným člověkem. Tomáš Hudera rozhodně nasytí vaši duši. A jak tak uklidňujete myšlenky, v té lahodné vůni vznášející se prodejnou a jídelnou se najednou rozpomenete, že jste od sedmé ráno nejedli, že vám žaludek dělá nespokojené kotrmelce a úpí hlady. Jak se říká, líná huba, holé neštěstí. Nedalo mi to. Ptám se, jestli náhodou nezbyl nějaký řízeček. Tomáš se na mě podívá, zdvihne obočí a povídá: A to jsi mi to nemohla říct před půl hodinou, když jsme si volali, zrovna řízky většinou nezbývají. No, já si na ten hlad prostě nevzpomněla, krčím rameny. Pokývá Tomáš souhlasně hlavou a dodá, že se mu to občas...
Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.
Pokračování ...