Prognostici se nemohou shodnout. Bude leden tohoto roku bodem obratu k lepšímu, nebo se krize ještě prohloubí a vygraduje? Předpovědi vypadají podobně jako dlouhodobé předpovědi počasí před zimou. Jedni slibují, že bude velmi mírná, jiní nás ujišťují, že zrzneme. Samozřejmě si přejeme, abychom už nastartovali růst a překonali důsledky konfliktu ve východní Evropě, sankcí a omezených zdrojů energie. Nepochybně, lidé, firmy, celá společnost po překonání pandemie potřebují nabrat nových sil. Kdo už vidí světlo na konci tunelu? Optimisté! Jsou to všichni, kteří se nechtějí poddat nepříznivým okolnostem, nevadí jim, že budou muset víc pracovat v horších podmínkách a možná si na určitý čas utáhnout opasky. Jim patří budoucnost. A aby to měli snazší, i sv. Petr jim dopřál o Vánocích a novoročních svátcích příliv téměř jarního vzduchu, příjemného oteplení a milého sluníčka. Berme to jako povzbuzení, že každá zima jednou skončí, že každá trampota má svou mez a nic netrvá věčně.
Lidová mudrosloví bývají prověřena dlouholetou zkušeností v těžkých dobách. A jak vidno, platí i v dnešních digitálních časech. Jedno z nejoblíbenějších rčení odkazuje na vynucené šetření, když životní poměry neumožňují prostě chovat se jinak. V současnosti jsme postaveni před nutnost omezit spotřebu energií, ale i jiných zdrojů. Sice už dříve se tlak na úspory všeho druhu zvyšoval, avšak tentokrát je doprovázen i bezprecedentním zdražováním. A jestliže dříve jen morální apely měly omezený efekt, tentokrát cenový šok zapůsobil spolehlivě a účinně. Podle posledních statistických informací jsme letos v listopadu spálili o pětinu méně plynu ve srovnání se spotřebou před rokem. Lidé i firmy sami našli skryté rezervy lépe než jakékoli direktivní nařízení. Ovšem každé šetření dřív nebo později narazí na své hranice, vyčerpá svůj potenciál. Takže musíme dbát i na to, abychom přílišnou horlivostí a restrikcí nevylili s vaničkou i dítě.
Už dávno jsme si zvykli nakupovat nejen v kamenných obchodech, ale také na internetu. Obrat e-shopů neustále roste a v kritických obdobích, například během pandemie, překonával všechny rekordy. Kdo by ostatně neocenil téměř nekonečný výběr zboží, které vlastně ani nezná státní hranice ani prodejní dobu? Samozřejmě že e-commerce s sebou přináší i rizika pro obě strany, pro prodávající i zákazníky. Proto je překvapující, že teprve nyní zpřísnila naše legislativa pravidla obchodování. Už si ani v „anonymním“ cyber prostoru nebude moci každý dělat, co chce, a počítat s tím, že mu vše projde. Například používat e-shop jako bezplatnou půjčovnu nebo sám sobě psát pochvalné recenze a záměrně klamat spotřebitele. Není pochyb, že dodržování přísnějších regulí internetovému businessu jenom prospěje a podpoří jeho další růst.
Politické strany obvykle ve svých volebních programech pamatují i na podporu ekonomiky a soukromého podnikání. Všichni slibují, že zaměstnavatelům zjednoduší administrativu, aby se ti mohli více věnovat výrobě a službám. Zdánlivě jde o jednoduchou a účinnou záležitost. Státu to jenom prospěje, protože získá od poplatníků vyšší odvody, a podnikatelskou sféru to potěší, protože kdo miluje zbytečné papírování? Jenže přejdou volby, vytvoří se vládnoucí koalice a na sliby se zapomene. Dokonce byrokraté jako kdyby pokaždé vyhráli a okamžitě začnou prosazovat svůj program. Teď se chystají v novelizovaném zákoníku práce přidat další povinnosti a komplikace. Home office, nebo-li práce z domova, má být sešněrována přísnějšími pravidly stejně jako najímání brigádníků. Smluvní spolupracovníci by měli mít nárok i na dovolenou. Tedy studenti, kteří si chtějí o prázdninách přivydělat, budou povinně odpočívat. Zdá se, že dnešní doba není pro podnikání tak těžká, aby se ho nedalo ještě víc zkomplikovat…
Letos máme štěstí na úrodný rok, alespoň co se ovoce týká. Nyní dozrávají jablka a je jich tolik, že pěstitelé nevědí, co s nimi. Nejde jen o sběr a prodej plodů, ale také o jejich uskladnění. Udržet ovoce v dobré kvalitě až do příští sklizně vyžaduje kromě jiného i spoustu energie. A ta se nedostává. Ovocnářská unie předpokládá, že možná až třetina úrody tentokrát zůstane na stromech. Řešení se však nabízí. Podle osvědčené praxe na jahodových plantážích se mohou lidé dostat ke kvalitním plodům za velmi příznivou cenu samosběrem. Uvidíme, jak se novinka v intenzívních sadech osvědčí. Vylézt do koruny za jablky bývá totiž obtížnější a nebezpečnější než se ohnout k zemi pro jahodu. A také uchování úrody v paneláku, když vám chybí vhodný sklep se správnou teplotou a vlhkostí, asi bude oříšek. Tak uvidíme, jak si Češi poradí…
Komunální volby klepou na dveře v době, kdy lidé nevědí, co je čeká v zimě. V takové nejistotě, respektive v očekávání špatných a ještě horších časů, se špatně kandiduje. Ve volebních programech sice strany a sdružení mohou slibovat, co udělají, co zlepší v chodu měst a obcí, ale voliči tuší, že hlavní slovo bude mít aktuální energetická a ekonomická situace. Co je například platné, že se vybuduje nové veřejné osvětlení, když ho z úsporných důvodů nebudeme moci používat? Jak naplánovat investice, když stavební materiály zdražují z měsíce na měsíc o desítky procent a městská pokladna bude mít jen omezené finanční prostředky? Ti chytřejší raději toho moc neslibují, ale upozorňují na pozitiva, kterých jejich místo pro život v uplynulém volebním období dosáhlo. V každém případě zvolit si v této těžké době schopné a odpovědné manažery na radnici považuji za nutnost. To můžeme přece sami bez ohledu na vnější okolnosti dobře ovlivnit!
Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...
Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.
Pokračování ...