Na tento rok asi nebudeme vzpomínat v dobrém. Především proto, že ho zcela ovládla pandemie. Lidé a ekonomika si v létě ani nestačili od covidu oddechnout a trochu se vzpamatovat, už přicházela další vlna. A v závěru raketově vylétly vzhůru ceny energií, ale i surovin, materiálů a dalších vstupů. Byl to rok zkoušek, ale také naděje. Česká republika se nezlomila a přestála, věřím že to nejhorší má za sebou. Proto můžeme vyhlížet příští rok s umírněným optimizmem. Získali jsme sebedůvěru a víru, že jen na nás záleží, nikoli na ostatních. Zkušenosti, které přenášíme do roku 2022, jsme získali draze, avšak berme je jako ten nejcennější vklad do dalšího života, dalšího podnikání. Vždyť pravou hodnotu má to, co jsme si tvrdě vybojovali.
Dříve trápilo vlekaře jen počasí. Teď jsou na tom hůř. Musí se navíc vyrovnat s omezeními v souvislosti s nepříznivou epidemickou situací. Zatímco podnikatelé musí plánovat a rozhodovat se s předstihem, totéž i hosté horských chat a milovníci zimních sportů, vláda vydává rozhodnutí ze dne na den a šmahem ruší předešlé sliby. Nikdo teď neví, zda vůbec dovolí lidem odjet do Krkonoš, Orlických hor, na Šumavu, do Jeseníků, Beskyd… a trávit tam společně vánoční svátky. Za takových podmínek, kdy vzniká mnoho neznámých a ubývá jistot, se vlastně ani úspěšně podnikat nedá. Avšak kdo odepíše celou zimní sezonu, odepíše značné investice, ten už se té další nemusí dožít. Co za této složité situace lidem poradit? Mít v rozhodování šťastnou ruku, nepropadat panice a věřit, že na to nejhorší nedojde.
Bezemisní ekonomika, trvale udržitelný rozvoj, zeslabování uhlíkové stopy – to jsou trendy současného podnikání. Dnes už sotva najdete firmu, která by se k těmto ekologickým hodnotám, k udržování a zlepšování přírodního prostředí nehlásila. Jenže někdy se zůstává u slov a k opravdovým činům vede dlouhá cesta. Připomenul jsem si to znovu, když jsem chtěl pracovat s barvami ve spreji. Náplň měly ještě poloviční, ale tlačný plyn už unikl. Prostě bombičky nestříkaly a nezbylo než je odložit do odpadu. Podobně se rozčílím u čistění zubů. Chci vymáčknout pastu, ale z tuby jsou ven jen bubliny. Obal se tváří velkoryse, obsah se smrsknul na polovic. A podobných příkladů zná každý jistě víc. Lidé si jsou vědomi, že se musí chovat ohleduplně k matce Zemi, ale musí k tomu mít podmínky. Když jsou kontejnery na tříděný odpad přeplněny a plasty, lahve a papír se povalují všude okolo, není to motivační. Je to k vzteku.
Přišel, tak jak meteorologové předpověděli. Orkán Ignác se ve čtvrtek přehnal Evropou a nadělal škody. Nevynechal ani náš kout, lámal stromy a trhal vedení elektrického proudu. Zaznamenali jsme několikahodinový výpadek a mohli si vyzkoušet, jak by to vypadalo, kdyby nastal v zimě obávaný blackout. V takovém případě skutečně nefunguje nic. Nesvítí se, netopí, nejde internet. A pokud by dodávka elektřiny nebyla včas obnovena, výpadek postihne i mobilní a pevné spoje, zásobování vodou. Obchody, čerpací stanice i bankomaty budou mimo provoz, protože vše jede na elektrický proud. Rakušanům byly doporučeno, aby si opatřili zásoby jídla a pití na dva týdny. I když blackout je pouze možnost, nikoli jistota, pamatovat na „zadní kolečka“ se vyplatí i nám. Jak se říká, štěstí přeje připraveným. V takovém případě se lze vyhnout velkým obtížím a pokud zimu překonáme bez blackoutu, měli jsme jen o to větší štěstí.
Zdraví přírody a zdraví člověka ovlivňuje zásadním způsobem, jak na polích hospodaříme a jak se stravujeme. A protože zdaleka vše není v pořádku, rozhodla se Evropská unie zavést do systému určitý pořádek. Inspirovala se Francií, kde už delší dobu existuje tzv. Nutri-score. Potraviny nesou označení, jakou ekologickou stopu zanechávají a do jaké míry jsou nebo nejsou prospěšné zdravému životnímu stylu. Do budoucna se nové značení, takový semafor, objeví na všech potravinách. Například ty s označením A budou velmi doporučované, s „déčkem“ už bychom měli nakládat velmi opatrně. I když tyto informace zlepší spotřebitelům přehled o tom, čemu dávat přednost a čemu se spíše vyhnout, nepřestanou platit zlatá pravidla pro zdravou výživu: Nutná je její pestrost a vyváženost. A především nejen kvalita, ale i kvantita přijímaného jídla rozhodují o tom, zda budeme ve figuře nebo se cítit nekomfortně a pociťovat zdravotní potíže.
Začnu svoji glosu otázkou: Jestlipak víte, která je nejdůležitější součást moderního automobilu? Ne, není to motor, převodovka ani volant. Je jím čip. Který, to mi poněkud uniká, nicméně kvůli němu stojí výroba vozidel po celém světě. Ztráty se počítají v tisících miliard korun, a to ještě nelze dohlédnout světla na konci tunelu. Naše „malá“ škodovka zastaví výrobu na týden, ostatní automobilky jsou na tom podobně, ne-li hůře. A proč chybí čipy, tedy nepostradatelná součást elektronických systémů vozu? Prý za to zas může covid a další překážky. Člověka napadá, že tohle v kapitalizmu není samo sebou a že za tím musí být nějaký záměr. Nedivte se, aut přibývá tolik, že už se ani nevejdou na silnice a víc stojí v kolonách a zácpách než jedou. A ta uhlíková stopa, škoda slov! Někdo upíná své naděje k elektromobilům. Možná, že opravdu ekologii vylepší, zvláště když jejich rozšířením a masivním používáním dojde k blackoutu a nebude pak fungovat vůbec nic.
Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...
Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.
Pokračování ...