Moderní technologie ohrožují staré pořádky. Rozhlas omezil novinářský monopol, televize se prosadila na úkor rozhlasového vysílání, on-line média vytlačují z trhu tradiční sdělovací prostředky, takový už je život. Taxikářům teď bere chleba mobilní aplikace Uber, taková svépomoc řidičů pro cesty do zaměstnání, za kulturou i na dovolenou. Dožkářům se to pochopitelně nelíbí a chtějí stávkovat. Ve Španělsku už je Uber zakázaný a čeká se, kdo se přidá. Přestože pro běžné občany, jejichž životní úroveň se propadla vinou krize, vysoké nezaměstnanosti a ztráty ideálů, představuje Uber vhodné řešení pro levnější cestování, vládnoucí moc se nepostavila na jejich stranu, ale preferuje zájmy jedné lobbistické skupiny. Není mi vůbec jasné, jak chce zajistit vymahatelnost práva (zastavováním automobilů, zda v nich nejedou cizí osoby?), ale to nepovažuji za podstatné. Mnohem důležitější je, že v jedné zemi EU je u moci vláda taxikářů. Pavel Kačer
Češi jsou sice velmi opatrní a skeptičtí, někdy však jdou z extrému do extrému. Není to zase tak dávno, kdy se na vrcholu společenské prestiže vyhřívala dělnická povolání. A podle toho byla i dobře placená. Jenže poslední čtvrtstoletí se preference národa otočila o 180 stupňů. Kdo dneska pracuje rukama, už není obdivován, v kurzu jsou humanitní obory. Školy tohoto zaměření chrlí absolventy v množství větším než dostatečném a technická učiliště živoří. Mladí lidé s většinovým vzděláním obtížně shánějí práci, zato firmy marně poptávají řemeslně zdatné zaměstnance. O situaci nejlépe vypovídá průzkum ManpowerGroup – nejhledanější profesí se stal řemeslník. Věřím, že na trhu práce opět zavládne rovnováha, ale bude to trvat ještě dlouho a bude to stát hodně prostředků. Pavel Kačer
Jako velký obdivovatel vyspělých technologií mě každý den přivádí v úžas, co všechno už se vyvinulo v laboratořích, vyrobilo v továrnách a je ke koupi na trhu. Nejvíc mě fascinují výrobci výpočetní techniky a jejich stále výkonnější a dokonalejší produkty. Hranice možného se dále posouvají. Že počítač dokáže hravě porazit člověka v šachu, už dnes nikoho nepřekvapí. Ale očekává se, že se objeví umělá inteligence, na kterou my, obyčejní smrtelníci, budeme koukat s pocitem méněcennosti. Kdy tedy budou stroje chytřejší než jejich konstruktéři? Doc. ing. Miloslav Král, CSc., jenž podal vědecký důkaz boží existence, je přesvědčen, že se to nestane nikdy. Duševní činnost se totiž neskládá jen ze samých algoritmů, které lépe zvládne computer. To nejcennější, tvůrčí, originální a skutečně novátorské a objevitelské pramení z kolektivního nevědomí, z hloubi transcendentálna, z božího vnuknutí, chcete-li. Pavel Kačer .
Marketing je velmi účinná věc. Přesto, že většina lidí vám bude tvrdit, že reklama na ně nepůsobí. Pravda bude asi někde uprostřed – dobrá, vtipná, nápaditá, neotřelá kampaň zabere a špatná, tupá, otřepaná a nudná spíš naštve a odradí. Reklamní sdělení útočí na naše emoce a podvědomí. Dokáží tiše a skrytě pracovat, aniž si toho všimneme. A pak se v pravý čas ozvou. V okamžiku volby, kdy saháme po novém výrobku nebo službě. Myslíme si, že se rozhodujeme podle své nejlepší vůle bez ohledu na to, co nám chtějí vnutit profesionální marketéři. Omyl! Už dávno infikovali naši vůli, vkus, city, sny a přání a my, vedeni našimi „zrádci“ uděláme přesně to, co si přeje reklamní průmysl. Je to dobře nebo špatně? Pavel Kačer
Časy se mění. Dřív jsem měl peněženku obtíženou mincemi a napěchovanou papírovými bankovkami. Tedy po výplatě. V současnosti mi v ní přibývají plastové kartičky s čipem nebo magnetickým proužkem. S bankovními i jinými kartami se roztrhl pytel. Používají je peněžní ústavy, města (Opencard), dopravci i Česká pošta. Měly sloužit k pohodlnějšímu placení a cestování, jenže jsou stále víc na obtíž, jak jich přibývá. Kdo se v té spleti barevných instrumentů má vyznat? A to už přicházejí telefonní operátoři s nabídkou platit mobilem. Místo aby se situace zjednodušovala, s dalšími a dalšími platebními prostředky se jen dál komplikuje. Pavel Kačer
Když lidi ovládne blbá nálada, hledají se viníci. Vždy se najdou ti, kteří ukáží správným směrem, označí škůdce a nabídnout snadné řešení. Obětními beránky mohou být rasy a etnické skupiny, příslušníci určitých tříd, všichni, kteří se nedokáží účinně bránit. V Česku za drahotu mohou obchodníci. Mají vysoké marže a odírají dodavatele. Proto je třeba jim pěkně přistřihnout křídla. Jenže jak už známe z historie, hledání vinných se nemůže zastavit, pokud se jednou rozjede. Ukáže se totiž, že ani likvidací, v našem případě obchodních řetězců, drahota nezmizí. A proto se musí předložit veřejnosti další oběť, a tak dál a dál. Přitom by stačilo, kdyby každý, kdo závidí někomu tučné zisky, se do stejného businessu pustil taky. Podnikání zatím v Česku není jen pro vyvolené. Pavel Kačer
Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...
Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.
Pokračování ...