Jeden z nejbohatších lidí na Zemi, majitel společnosti Microsoft, Bill Gates navrhuje, aby státy zdanily roboty. Proč? Protože lidem, kteří musí platit nejen daně, ale i sociální a zdravotní odvody, berou práci. Vzdáleně to připomíná reakci dělníků v Anglii, kteří rozbíjeli stroje, jejich výkonnější a levnější konkurenty. Jak to nakonec dopadlo, všichni víme. S růstem produktivity práce, stoupající životní úrovní se zvyšuje i spotřeba, takže nezaměstnanost se drží (s výjimkou přechodných krizí) přibližně na stejné úrovni. Prognostici tvrdí, že robotizace a digitalizace ekonomik přinese nové pracovní příležitosti a neodsoudí lidi k nečinnosti. Kdo má pravdu, ukáže budoucnost. Jisté je jen to, že zatím se žádný politik nechytil vítaného nového zdroje příjmů do státní pokladny. Zatím! Pavel Kačer
Topící se automobilku Opel, která je součástí amerického koncernu GM, má zachránit francouzská skupina PSA. Je nejvyšší čas, protože Opel vykazuje posledních 17 let ztrátu a nepomohl ani kapitálový vstup německého státu. Francouzi si od nákupu slibují, že jim Opel otevře dveře na největší evropský trh. Ať tak či onak, Opel musí zvýšit konkurenceschopnost, protože trvale dotovat ztrátu nedokáže nikdo. Nový většinový vlastník to bude mít o to těžší, že Němci budou vstup nového investora podmiňovat zachováním pracovních míst. Jak vše dopadne, ukáže teprve budoucnost. Ale že boj o zákazníka bude ještě tvrdší než dnes, je nabíledni. Pavel Kačer
Americký erotický magazín Playboy se vrací k fotografiím nahotinek. Po roce experimentování zjistil, že krása se závojem prostě netáhne. Světe, div se! Připomíná mi to rozhodnutí vlastníka legendárního večerníku Večerní Praha udělat z něj ranní noviny a kolportéry poslat k vodě. Zřejmě si vydavatelé mysleli, že jim to zaručí úspěch, když může jít dobře na odbyt káva bez kofeinu nebo pivo bez alkoholu. Jenže v případě obou nápojů se jedná více méně o náhražky pro lidi s nemocným srdcem, játry a ledvinami, a také pro řidiče na cestách. Nevím však o nikom, kdo by nemohl ze zdravotních nebo bezpečnostních důvodů číst večerníky nebo se podívat na obnažená děvčata. Prostě marketing se někdy nepovede, i když ho mají v rukou údajně odborníci. Pavel Kačer
Je jasné, že marketing nemá moc dobrou pověst. Ale tak jako se vším i tady platí: Když dva dělají totéž, nemusí to být totéž. Vždy mě zaujme, když se do obchodních vztahů dostane člověčina. Cítíte pak, že nejde jen o kšeft, ačkoli je to o něm. Někdy stačí jen málo. Objednal jsem si na eFittness nějakou drobnost. Nejen, že eshop se mnou stále komunikuje, ale také mi napsal: „Vaší objednávku jsme právě předali našim skladníkům Lukášovi a Kamilovi, kteří zboží pečlivě zabalí a předají přepravci nebo k osobnímu odběru.“ Neznám ani jednoho z pánů, ale získal jsem k nim důvěru. Vím, že zboží dostanu včas, v neporušením stavu a že s ním budu spokojen. Pavel Kačer
Když se Indové rozhodli v pražských Letňanech ukončit výrobu lehkých nákladních automobilů Avia, zdálo se, že tím končí víc než čtyřicetiletá historie těchto populárních vozidel. Ale teď přichází z automobilky dobrá zpráva. Chystá se návrat nové avie, která by na vyšší úrovni měla navázat na legendu. Vozidlo bylo oblíbené zejména mezi menšími autodopravci. Podnikatelé dnes při obnově vozového parku musí volit mezi konkurenčními zahraničními značkami. Držím palce podnikateli Strnadovi, aby mu podnikatelský záměr vyšel, českým konstruktérům, aby novinka uspokojila náročné požadavky uživatelů, a všem ostaním, kterým avie na chybí, aby se s ní opět na silnicích potkávali. Pavel Kačer
Starou mysliveckou jsme vždy ctili. Vždyť jsme jí říkali důvěrně „alkohol s lidskou tváří“. V čem se liší od běžné whisky? Jak prozradili výrobci z Palírny u Zeleného stromu, obsahuje i chuť rozinek, meruněk a dalších látek. Ani po letech neztratil „myslivec“ nic ze své popularity, naopak oblíbili si ho další generace Čechů. Tradiční tuzemská značka lihoviny prostě musí jít s dobou. Z etikety na nás „spiklenecky mrká“sice stále stejný nimrod v klobouku, ale už opět značně omládl. A ve tváři se mu zračí jistý mefistotelský výraz. Své věrné konzumenty si drží dál, ale pro lidi pod čtyřicet musí odhodit trochu té starosvětské usedlosti a ukázat se jako po čertech úspěšný chlapík. Pavel Kačer
Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...
Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.
Pokračování ...