Ve vládě se sice ministři hašteří, ale pracují. Šéf rezortu financí nyní zveřejnil první nástřel státního rozpočtu na příští rok. Počítá se schodkem 50 miliard korun. S deficity vláda žije už hodně dlouho, ale člověku, který nechce a nemůže žít na dluh, to přijde divné. Jak to, že v mimořádně příznivé době ekonomického růstu nedokáže stát sladit veřejné příjmy a výdaje? Protože není pochyb, že každá „sekyra“ jednou dopadne na dlužníka, musíme se ptát: Kdy nastane situace, že se začne státní dluh splácet? A kdo ho zaplatí? Předpokládám, že lidí, kteří mohou hospodaření s veřejnými financemi nejvíc ovlivnit, to určitě nebudou. Pavel Kačer
O středověku máme většinou jen zkreslené, a nebo prakticky žádné představy. Proto stojí za to navštívit dům U Zlatého prstenu na Starém městě pražském, kde začala unikátní výstava s názvem Od niti ke košili. Dozvíte se o řemeslech, která byla v hlavním městě před 700 lety rozšířená a vážená, uvidíte, co nosili na sobě naši předkové. Muzeum hl. m. Prahy jako pořadatel má s podobnými výstavami bohaté zkušenosti, může navíc čerpat z archeologických a jiných nálezů na území metropole. Mě jako ekonomického novináře zaujal fakt, že už ve 13. století Čechy čile obchodovaly i se zeměmi Orientu a dovážely odsud mj. hedvábí. Také mě překvapilo, že tkalcovský stav, jak ho známe dnes, užívali už tkalci před objevem Nového světa. Pavel Kačer
Jistě znáte staré české přísloví, že nejlépe je doma. Kupodivu to platí i o turistickém ruchu. Zdá se vám, že je v Praze hlava na hlavě, a každá hovoří cizí řečí? Ano, cizinců přibývá, ale podle statistik nejvíc domácí hotely naplňují Češi. V prvním čtvrtletí se jejich obsazenost zvýšila o víc než 11 procent. Můžeme se ptát, proč si lidé plánují dovolenou raději v tuzemsku než za hranicemi, a jistě dostaneme spoustu relevantních odpovědí. Ale jedním z důvodů je pocit bezpečí v neklidném světě, a také růst kvality služeb. V České republice se už nemusíme stydět za veřejné záchodky, ani za mizernou úroveň stravování a ubytování. Navíc také dávno opadl hlad po objevování nových zemí. České rodiny s překvapením zjišťují, že i doma je co objevovat. Pavel Kačer
Američtí zaměstnavatelé se předhánějí v benefitech, které nabízejí svým pracujícím. Vedle obvyklých výhod jsou v kurzu i některé zvláštní, například volno na výchovu štěněte nebo peníze na svatbu. Nutí je k tomu situace na pracovním trhu. Tak jako u nás je i za Atlantikem nouze o kvalifikované a spolehlivé zaměstnance. Nenutí je k tomu legislativa, moudrá vláda, ani silné odbory, ale snaha vytvořit na pracovišti spokojenou a dělnou atmosféru. Podnikatelé vědí, že tzv. lidský faktor znamená ten nejcennější kapitál. Pavel Kačer
Chmelové brigády táhnou, jsou pro některé mladé lidi velmi přitažlivé. Rozdíl proti minulosti a dnešku spočívá v tom, že už briádníci nečešou ručně chmel do věrtelů, dostávají za práci slušně zaplaceno a nemusí na ně odjet povinně. Zato zůstává romantika dřevních časů jako z legendárního muzikálového filmu Starci na chmelu. Mládež bydlí ve skromných podmínkách na ubytovně, topí si v kamnech, svačinu dostává do ešusu. Naopak chybí internet, mobilní signál a další vymoženosti civilizace, které mnohým začínají lézt na nervy. Přibývá těch, kteří raději než okomfort ocení příjemnou partou mládeže, zajímavé zkušenosti a retro pracovní prostředí. Zdá se, že přichází nový trend – a nutno přiznat, že na rozdíl od některých jiných velmi zdravý a prospěšný. Pavel Kačer
Americký úřad pro ochranu spotřebitelů vyzval celebrity, aby se vyvarovali reklamy na sociálních sítích. Zatímco VIP osobnosti na twitteru, facebooku a jinde na webu propagují za nemalé peníze výrobky a služby, k nimž kromě vlastního zisku nemají žádný vztah, jejich obdivovatelé to netuší. Své hvězdy a hvězdičky slepě následují. Skytá i očividná reklamní sdělení se však netýkají jen USA a internetu, jsou plná nejrůznějších médiích, ta veřejnoprávní nevyjímaje. Pod záminkou propagace kulturních hodnot se to jen hemží public relations na akce, které nejsou nic jiného než showbusiness. Kdejaký muzikál, nepovedený film či trapné divadelní představení, v nichž tvůrcům jde především o kasovní úspěch, mají do televize, rozhlasu i novin cestu otevřenou. Dvojí metr poškozuje nejen kulturní veřejnost, ale i podnikání v jiných oborech. Pavel Kačer
Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...
Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.
Pokračování ...