Historické objekty v soukromém vlastnictví jsou klíčovým prvkem domácího cestovního ruchu i během zimní sezóny. Na rozdíl od mnoha státních památek zůstávají přístupné po celý rok a návštěvníkům nabízejí pestrý program, který oživuje kulturní dědictví i v chladnějších měsících.
Tyto památky zároveň demonstrují, jak lze díky soukromé iniciativě efektivně spravovat a rozvíjet historické objekty bez výrazné státní podpory.
„Majitelé a provozovatelé nestátních památek se musí spoléhat na vlastní schopnosti a kreativitu, aby dokázali své památky udržovat a rozvíjet. Místo dotací sází na různé kreativní nápady, hledají cesty, jak památky oživovat po celý rok a jak je propojovat se životem obce, kde se nachází. Každý rok tak roste počet tematických akcí a sezónních expozic, stále oblíbenější jsou i interaktivní prohlídky. Tyto aktivity nejenže zvyšují návštěvnost a turisté se kvůli nim na památky vrací pravidelně, ale zároveň zajišťují prostředky pro údržbu a rozvoj těchto památek. Majitelé nestátních památek tak dokazují, že s moderním přístupem lze historické objekty spravovat udržitelně a zároveň atraktivně pro veřejnost,“ říká Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.
Podle odhadů SOCR letos vzrostl počet adventních a vánočních aktivit oproti minulému roku o devět procent a na památky tak v zimní sezóně opět dorazí více návštěvníků. Jedním z příkladů tohoto úspěšného přístupu je zámek Loučeň. Díky celoročnímu provozu a rozmanité nabídce měnících se sezónních aktivit se Loučeň zařadila mezi pět nejnavštěvovanějších zámků v ČR.
„Chceme dokázat, že památky nejsou jen letní atrakcí, ale mohou být i v zimě místem, kde se potkává historie, kultura a zážitky bez ohledu na počasí,“ říká předsedkyně Asociace nestátních otevřených památek (ANOPA) Kateřina Šrámková.
Podle Michala Farníka, prezidenta Asociace majitelů hradů a zámků, je důležité návštěvníkům přinášet nové zážitky: „Vidíme, že Češi jsou připraveni památky navštěvovat bez ohledu na roční období. Klíčové je, abychom jim dokázali nabídnout nové zážitky, proto organizujeme spoustu akcí v návaznosti na roční období nebo historii místa, kde se naše památky nacházejí. Provázání na místo, kde jsme, je pro nás velmi důležité, protože hrady a zámky či církevní památky vždy byly centrem společenského života.“
Význam nestátních památek v zimní sezóně
Nárůst počtu turistů a překonání výsledků z předcovidového roku 2019 potvrzuje, že zájem o cestování opět roste. Do Česka opět přijíždí více turistů ze zahraničí, ale na cestování po vlasti nezanevřeli ani Češi. Památky v soukromém vlastnictví výrazně přispívají k této dynamice, především díky svému inovativnímu přístupu již od dob covidu, kdy řada z nich ze dne na den přišla o příjmy ze vstupného či gastronomických služeb a ubytování. Aby majitelé přilákali návštěvníky opakovaně v průběhu celého roku, nabízejí tematické prohlídky, sezónní akce, gastronomické zážitky a ubytování, často ve spolupráci s regionálními partnery.
„Zpětná vazba od návštěvníků potvrzuje, že lidé vyhledávají zážitky, které stojí za to opakovat. Moderní a atraktivní programy se tak stávají klíčem k udržení zájmu o naše kulturní bohatství. Soukromí vlastníci tím nejen přispívají k zachování historických objektů, ale také k jejich zpřístupnění pro širokou veřejnost,“ dodává tajemník asociace ANOPA Vratislav Zákoutský.
Podpora domácího cestovního ruchu
Nestátní památky potvrzují svou klíčovou roli jako celoroční centra kultury, která přitahují nejen zahraniční turisty, ale i české návštěvníky. V případě zahraničních turistů dominují návštěvníci z Německa, Slovenska a Polska, velmi často přijíždějící na několik dní autem, což jim dává dobrou příležitost navštívit řadu památek v Česku, pokud o nich mají dostatek informací. Roste také počet Čechů, kteří – zejména v případě rodin s dětmi – památky navštěvují celoročně a je pro ně klíčová dobrá informovanost o nabízených programem. „Je proto důležité, že se podařilo nastavit nový systém financování organizací destinačního managementu a v příštím volebním období bude konečně prostor na reformu agentury CzechTourism, aby byla flexibilnější a dokázala lépe podporovat všechny oblasti cestovního ruchu Česku,“ uzavírá Tomáš Prouza.
(tz)