Ti, co stále vyhlížejí příští krizi, dostali pádný argument. Průmyslová výroba v Česku z roku na rok klesla bezmála o čtyři procenta. A nezdá se, že by situace v druhé polovině r. 2019 měla otočit k lepšímu. Jak známo, naše továrny jsou zejména závislé na poptávce po autech. Když kupujících motorových vozidel ubývá v Evropě i ve světě, čísla o produkci musí jit také dolů. Ani výhled do dalších let není příliš růžový. Západní svět postupně přechází na elektromobilitu a do módy jde také celkové omezování spotřeby. Možná, že ekonomického vrcholu už naše automobilky a jejich dodavatelé dosáhli a čeká je pouze jízda z kopce. Je to špatně nebo dobře?
Cestování se některým skupinám obyvatel zlevnilo. Vláda, jak známo, doplácí dětem, mladým lidem a důchodcům tři čtvrtiny z ceny jízdného. Za devět měsíců jí to stálo přes 4 miliardy korun. Proti dotování vlaků a autobusů se ozvala kritika, že by bylo vhodnější dát tyto peníze na jiné účely. Vadí prý zejména podpora cestování starých lidí. Z průzkumu však nyní vyplynulo, že jen pětinu vyplacené částky ze státního rozpočtu spolknou senioři. Ono totiž ve vyšším věku už zpravidla chybí chuť vydávat se na delší cestu. K tomu se přidávají i nemoce, které znepříjemňují každý pohyb. Ať už Babišův kabinet dal slevy dopravcům z jakéhokoli důvodu, myslím, že finance nevynaložil špatně. Mládež má hluboko do kapsy a cestuje ráda, starší lidé jsou odměněni za to, že jen nesedí doma v papučích. Tak komu vadí slevy?
Potkat se s lidmi, s nimiž jste na jedné vlně, kteří se snaží porozumět tomu, co děláte či máte úmysl dělat, to je vždycky okamžik vzpruhy. Domluvit se s těmi, kteří vás neodsoudí na první pohled, mít si s nimi co říci, obdivovat, kolik toho znají a co by ještě rádi dokázali. To jsou úžasné chvíle plné inspirace, které člověku pomáhají překonávat stres, špatnou náladu, pocit zmaru i neúspěchy. Ač je v módě hartusit na všechno možné, anebo se přihlouple komerčně usmívat, věřím, že každý den vám do cesty vstupuje i ta druhá, příjemnější možnost. A vy máte čas si ji uvědomit a prožít. Že prohodíte pár slov s někým, kdo vás obohatí názorem, emocí, otázkou nebo jen tichým přikyvováním.
Zeptejte se podnikatele, jestli a kdy má „okurkovou sezonu“. Podívá se na vás s podezřením, že si z něho chcete utahovat. V podnikání a práci ve firmě totiž nenastanou časy, kdy si člověk může lehnout a usnout na vavřínech. Člověk zaznamená jen období prosperity a útlumu, ale snažit se o business musí tak jako tak. Letos to ani v novinách nevypadá na tu pravou „okurkovou sezonu“, kdy žhavá politická, ekonomická a společenská témata dojdou a redaktor, jak se říká, musí vařit z vody. Událostí přichází na redakční stůl stále dost a dost, a rozhodně nejsou marginální. A pokud jde o pěstitele okurek, to se teprve uvidí, kdy jim sezona začne naplno a jak se vydaří.
Lidé rádi vzpomínají na “staré dobré časy”, protože jim připomínají dětství a mládí, dobu bezstrarostnosti. A vše, co tuhle životní etapu evokuje, jim připadá milé. Platí to také o výrobcích, které jsme kupovali před listopadem 1989. Prodejci si toho jsou dobře vědomi a umožňují návrat do minulosti právě prostřednictvím retro nabídek. Ani já neodolal a když Kaufland přišel s “esíčky”, koupil jsem si celou krabici. Před půl stoletím, když jsem se učil v Lomnici nad Popelkou, jsem je s chutí baštil. V místním závodě se totiž tyhle sušenky vyráběly a zlomky za zlomkovou cenu nabízela prodejna potravin na náměstí. Hned jsem se cítil na okamžik jako šestnáctiletý. Proto ať žijí vzpomínky a retro výrobky!
Světové firmy, které mají své výrobní závody v Čínské lidové republice, přemýšlejí o jejich přesunu do Evropy. „Meziročně evidujeme od exportérů čtyřikrát více žádostí o propočty ekonomické výhodnosti přesunu výroby do Česka,“ říká Luděk Procházka ze společnosti Gerlach. A kdo za to může? Na přece Trump, prezident USA, respektive jím vyvolaná obchodní americko-čínská válka. A samozřejmě i zvyšující se platy v ČLR, které zdražují práci čínských rukou a mozků. Zdá se, že mnohem výhodnější bude zboží pro globální trh opět vyrábět v evropských zemích. A to je dobrá zpráva v záplavě těch špatných, které přicházejí dnes a denně z celého světa.
Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...
Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.
Pokračování ...