Člověk má v životě ochutnat všechno. Jak se praví v bibli: Vše vyzkoušejte, toho dobrého se přidržte! Jako kluk jsem nikdy nepřistoupil na sázku, že nepřekousnu žížalu. Teď jsem dostal nabídku nového pokrmu z červů. Neodmítl jsem a udělal dobře. Přišel mi sáček od firmy WORM UP plný moučných červíků Pražených a kulinářsky dochucených solí a chili. Myslel jsem si, že jídlo z čeledi bezobratlých bude vypadat jako normální pečivo. Totiž že se surovina usuší, umele a patřičně vytvaruje, pak nechá zapéct jako pizza. Jenže pochoutka si na nic nehraje. Skutečně máte na talíři moučného červa, který se však nehýbe, je do bronzova upražený a při skousnutí chroupe. Navíc skvěle chutná a je plný bílkovin. Ne že bych larvy vyměnil za vepřový řízek, hovězí svíčkovou, nebo grilované kuře, ale jako mňamku k televiznímu seriálu, proč ne?
Inovují malé a střední firmy. V korporacích bývá silný byrokratický aparát, jenž se postará o to, aby dobré nápady nešly zavést do praxe, nebo se jejich implementace nekonečně táhla. Tvrdí to místopředseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Ing. Karel Dobeš, a má samozřejmě pravdu. A jak dodává jeho kolegyně Pavla Břečková, inovace je otázka přežití. Proto mohou menší podnikatelé konkurovat gigantům s obrovským kapitálem a dlouhou tradicí. Je zajímavé, že z nedávného průzkumu vyšlo zjištění, podle něhož 44 procent dotázaných nikdy nevyužije v podnikání robotizaci a digitalizaci. Ovšem v praxi se ukazuje, že nějakou formu digitálních technologií už uplatňují téměř všichni. Někdy, zdá se, sama realita překonává naše představy.
Svaz českých spotřebitelů uspořádal průzkum, co si Češi myslí o dvojí kvalitě potravin. Dostal odpovědi, které podle jeho názoru, příliš neodpovídají realitě. Téměř všichni dotázaní jsou totiž přesvědčeni, že zahraniční dodavatelé uplatňují vůči nám dvojí metr: do českých obchodů posílají stejné zboží s nižší kvalitou než prodávají doma. A z toho také vyvozují, že jsme popelnicí Evropy, tedy že se spokojíme s kdejakým šuntem, i když platíme plnou cenu. Podle zjištění odborníků však tato domněnka se příliš nezakládá na pravdě, nebyla potvrzena. Nicméně i kdyby skutečně globální potravinářské, drogistické a další firmy dodávaly do Česka výrobky pochybné kvality, nikdo není povinen je kupovat. Na tuzemském trhu vládne tvrdá konkurence a velmi široká nabídka v celém nabízeném sortimentu. Žádný státní ani jiný orgán nezaručí, že si pořídíme výhodný nákup. Musíme sami použít svůj jazyk a další smyslové orgány, a především svoji hlavu, abychom vybrali to, co nám chutná, co vyhovuje za přiměřenou cenu a zcela ignorovali méně jakostní a předražené produkty. Vsadím se, že zboží, o něž nebude zájem, z pultů brzy zmizí.
Lidé na vsi jsou prý konzervativní, zaostalí a možná i hloupí. Ano, tak o nich často smýšlí zejména město. Avšak mýlí se, jak ukázal i čerstvý průzkum Asociace malých a střeních podniků a živnostníků ČR. Vyšlo jim, že zemědělci jsou v digitalizaci dál než průmysl. K čemu nejmodernější technologie využívají? Například satelitní navigaci k zjišťování dat o svých pozemcích a pěstovaných plodinách. Sbírají informace všude tam, kde potřebují znát přesnou situaci online. Není pro ně ani neznámý pojem internet zvířat, i na venkově se daří umělé inteligenci... V rostlinné i živočišné výrobě se už bez systémů tzv. přesného zemědělství neobejdou. A to se venkované musí vyrovnat s překážkami, které v městských aglomeracích nemají, kupříkladu se špatným pokrytím vysokorychlostními internetovými službami nebo s horším přístupem k investičním prostředkům. Obrázek dnešního venkova je prostě úplně jiný, než jak se ho snaží někteří z nás vykreslit.
Ti, co stále vyhlížejí příští krizi, dostali pádný argument. Průmyslová výroba v Česku z roku na rok klesla bezmála o čtyři procenta. A nezdá se, že by situace v druhé polovině r. 2019 měla otočit k lepšímu. Jak známo, naše továrny jsou zejména závislé na poptávce po autech. Když kupujících motorových vozidel ubývá v Evropě i ve světě, čísla o produkci musí jit také dolů. Ani výhled do dalších let není příliš růžový. Západní svět postupně přechází na elektromobilitu a do módy jde také celkové omezování spotřeby. Možná, že ekonomického vrcholu už naše automobilky a jejich dodavatelé dosáhli a čeká je pouze jízda z kopce. Je to špatně nebo dobře?
Cestování se některým skupinám obyvatel zlevnilo. Vláda, jak známo, doplácí dětem, mladým lidem a důchodcům tři čtvrtiny z ceny jízdného. Za devět měsíců jí to stálo přes 4 miliardy korun. Proti dotování vlaků a autobusů se ozvala kritika, že by bylo vhodnější dát tyto peníze na jiné účely. Vadí prý zejména podpora cestování starých lidí. Z průzkumu však nyní vyplynulo, že jen pětinu vyplacené částky ze státního rozpočtu spolknou senioři. Ono totiž ve vyšším věku už zpravidla chybí chuť vydávat se na delší cestu. K tomu se přidávají i nemoce, které znepříjemňují každý pohyb. Ať už Babišův kabinet dal slevy dopravcům z jakéhokoli důvodu, myslím, že finance nevynaložil špatně. Mládež má hluboko do kapsy a cestuje ráda, starší lidé jsou odměněni za to, že jen nesedí doma v papučích. Tak komu vadí slevy?
Tvoří až 80 % lidského těla. V její molekule jsou obsaženy dva atomy vodíku a jeden atom kyslíku. Podle některých studií uspořádáním molekul dokáže reagovat na emoce. Harmonické uspořádání lze dosáhnout tím, když tuto kapalinu udržujeme v prostředí, kde vládne pohoda, pozitivní lidské emoce bez extrémních výkyvů. K opaku stačí vodu vystavit agresi, hněvu a lítosti či smutku. Je to zjištění, které vede k zamyšlení. Voda je základem procesů v lidském těle. A je-li vystavena každodennímu bohatému přísunu negace, jak na to organismus musí reagovat? A co když bychom naopak naše smysly zušlechťovali přísunem optimismu, radosti a naděje? Jak by se naše těla změnila? Dala by se tak třeba zvrátit některá psychosomatická onemocnění… Možná by se dokázaly aktivovat hluboké procesy obnovy a prodloužila by se průměrná délka dožití ve zdraví… Nebylo...
Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.
Pokračování ...