O tom, že na bakterie zabírají antibiotika stále méně, už asi slyšel každý. S vynálezem penicilinu jsme sice porazili mnoho nebezpečných nemocí, ale s jeho stále častějším používáním si vytvořili nový problém. Jmenuje se antibiotická rezistence a hrozí, že brzy vyvolá naprostou katastrofu. Tyto látky nepříjímáme pouze v podobě tablet nebo injekcí, když chceme porazit zánět, ale do těla se dostávají i jídlem. Hospodářská zvířata totiž rovněž přijímají veterinární přípravky s antibiotickými účinky, a to dokonce i preventivně, tedy z důvodu, aby nedostala bakteriální infenci. Zůstanou v mase, mléce, vejcích i jinde v prostředí. V České republice si odborníci uvědomili problém už dávno a dokonce na vládní úrovni s ním začali bojovat. Pro příští léta jsme přijali už druhý akční plán s názvem "Národní antibiotikový program 2019 - 2022. Výsledky se dostavují, i když stále nejsou zcela dostačující. V Evropské unii patří naše zem k nejnižším uživatelům antibiotik ve výživě zvířat a spotřeba klesla za deset let téměř na polovinu. I vysoká hygienická kvalita domácích potravin může tedy být dobrým důvodem, proč dávat přednost českým výrobkům před dovozy.
Už nějaký čas se hovoří o dobývání Marsu. Amerika dokonce odstartovala závod o to, kdo přistane první na této planetě. NASA vybrala nejlepší návrhy na bydlení, které mimochodem lze vytvořit na 3D tiskárně. Jak vzdálený je okamžik, kdy se lidská bota otiskne do marťanského prachu? To si nikdo dnes netroufne říci, ale prý to nastane dřív než si myslíme. Mám pochybnosti. Kolonizace Měsíce po úspěšném přistání před půlstoletím stále není na pořadu dne, i když nepochybuji, že ze strategického hlediska to představuje pro velmoci cíl velmi lákavý. Technologie, o nichž se dobyvatelům vesmíru před 50 lety ani nesnilo, sice máme, na překonání obrovských překážek při letu na Mars s lidskou posádkou však stále nemusí postačovat. A dostatek financí, kterých bude potřeba velmi velmi mnoho, rovněž asi bude představovat nezanedbatelný problém.
Všechno je naprodej. I dobrá pověst se dá koupit. Alespoň to tvrdí ti, kdo nabízejí, že na internet umístí kladné hodnocení služby, kterou nabízíte. Například si můžete objednat recenze, které vyjádří spokojenost hostů s vaší restaurací. Je pravda, že mnoho lidí se dnes rozhoduje na základě zkušeností, jež na webech vyjadřují ostatní. Ale i ty je třeba brát s rezervou. Například právě u pohostinských služeb může jednomu vyhovovat co jinému vadí, ať je to kuchyně nebo obsluha, poloha, štamgasti a podobně. Motoristé, kteří se často stravují mimo domov, mívají obvykle přehled o tom, kde se mohou dobře a levně najíst. Výbornou reklamou bývá také větší množství automobilů na parkovištích u hospod, zvláště v době obědů. Ale i tady platí, že přeplněná a hlučná místnost, kde koukají, abyste příliš dlouho u stolu nevysedávali, nemusí vyhovovat každému. Není nad vlastní zkušenost! Pokud to jen jde, držel bych se této zásady ve skutečním i virtuálním prostředí, ať si druhý říká a píše, co chce.
Politici přišli se skvělým nápadem zkrátit lidem pracovní dobu. Čekali, že jim to přinese tolik potřebné volební preference a nic je to nebude stát. Jenže narazili na nepochopení. Jen 18 procent firem na tento návrh odpovědělo, že jim nevadí. Ostatním by to v době, kdy sehnat další zaměstnance na pacovním trhu je téměř nemožné, přineslo větší či menší problém. Zvýšením produktivity práce by to řešit nešlo, roboti připravení zaskočit za lidský faktor rovněž nejsou k dispozici. A samotní pracovníci rovněž nejsou nadšeni z toho, že by se jim zkrátila mzda. Zdá se, že Česká republika ještě není na 35 hodinový týden připravena. Jedině, že by navrhovatelé přišli s nějakým převratným nápadem, o němž by dokázali společnost přesvědčit. Nechme se překvapit.
Za kvalitu jsme obvykle ochotni si připlatit. Ale ne vždy platí, že co je levné, nestojí za nic – a naopak. Odborný časopis CZ TEST si vzal loni na mušku snídaňové cerálie, které si oblíbili zejména děti a mladí lidé. Porota prozkoumala jedenáct vzorků, ochutnala a stanovila pořadí od nejlepšího po nejhorší. A světe div se, zvítězil „otloukánek“! Nejlepší známku za senzorické hodnocení 1,7 dostal výrobek s názvem Clever – Obilné klíčky s kakaem a s přídavkem vitamínů a minerálních látek. Hodnotitelům připadal na první pohled atraktivní vzhled a pochvalovali si chuť a příjemnost textury. A to prosím vítěz bojoval se soupeři, z nichž někteří byli až čtyřnásobně dražší. Co z toho plyne? Cena nebývá nejdůležitějším kriteriem. Vyzkoušejte sami, co se vám líbí a nejvíc chutná! Jen na vás záleží, zda budete s nakoupeným zbožím spokojeni či nikoli.
Za kvalitu jsme obvykle ochotni si připlatit. Ale ne vždy platí, že co je levné, nestojí za nic – a naopak. Odborný časopis CZ TEST si vzal loni na mušku snídaňové cerálie, které si oblíbili zejména děti a mladí lidé. Porota prozkoumala jedenáct vzorků, ochutnala a stanovila pořadí od nejlepšího po nejhorší. A světe div se, zvítězil „otloukánek“! Nejlepší známku za senzorické hodnocení 1,7 dostal výrobek s názvem Clever – Obilné klíčky s kakaem a s přídavkem vitamínů a minerálních látek. Hodnotitelům připadal na první pohled atraktivní vzhled a pochvalovali si chuť a příjemnost textury. A to prosím vítěz bojoval se soupeři, z nichž někteří byli až čtyřnásobně dražší. Co z toho plyne? Cena nebývá nejdůležitějším kriteriem. Vyzkoušejte sami, co se vám líbí a nejvíc chutná! Jen na vás záleží, zda budete s nakoupeným zbožím spokojeni či nikoli.
Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...
Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.
Pokračování ...