Malých podnikatelů a živnostníků se zeptali, co si představí pod pojmem chytré služby, nebo také služby 4.0. Asi každý druhý si nedokázal představit vůbec nic. Že bychom byli v Česku „sto let za opicemi“? Ale vůbec ne, to jen si lidé nedokáží spojit maily, internet, sociální sítě, online marketing a další běžně používané věci s abstraktními termíny. Podle průzkumu Asociace malých a středních podnikatelů a živnostníků ČR nejvíc běží rezervace po síti, sociální média a cloud. Digitální ekonomika nabízí i cestovnímu ruchu, pohostinství a dalším službám mnoho příležitostí, jak zefektivnit svou činnost, snížit pracnost a náklady, dát o sobě vědět po celém světě, aniž by to stálo majlant. Jen je třeba se naučit s moderními nástroji dobře zacházet. Někdo už pochopil, jaké možnosti mu počítač, mobil, tablet dávají do ruky, jiný na to teprve postupně přichází nebo v budoucnu přijde. Někteří jsou chytří už dnes, jiné to čeká za pár let. Ale bez nových technologií se sotva dřív nebo později obejde málokdo.
Jak hodnotit práci politiků? Otázka, nad níž si lámají hlavu mnozí. Liberální institut se snaží změřit, jak naši zastupitelé podporují zásady svobodné společnosti. Jak dosud hlasovali pro zákony, které rozvíjejí nebo naopak omezují svobodu jednotlivce, volný trh, oslabování role státu a mír. V prvním případě dostávají kladné body, v druhém záporné body. A výsledkem je Skóre poslanců, senátorů a nyní i europoslanců. Bohužel, pokud jde o české poslance v Evropském parlamentu, jen čtyři z nich mají kladnou bilanci. Věřme, že v nadcházejících volbách budeme mít šťastnější ruku a pošleme do Bruselu ty, kteří tam budou prosazovat liberální hodnoty.
O vstupu konkurence na české koleje se mluví už hodně dlouho. Uběhly tři desetiletí a situace stále stejná. Na dálkových i regionálních tratích stále vládne národní dopravce, ostatní jen paběrkují. Nejde o to, aby České dráhy nahradil někdo jiný. Změnit se má úroveň železniční dopravy, která stále pokulhává za silniční. S příchodem Student Agency dostaly autobusy lepší vybavení a přeprava cestujících vyšší kvalitu. Nejen u Radima Jančury, ale postupně také u konkurenčních dopravců. Nyní Jančura slibuje, že zlepší úroveň dopravy také na regionální úrovni, všude tam, kde budou jezdit jeho vlaky. Internetem to má začít a dalšími přidanými službami pokračovat. Věřme, že ani ostatní se nebudu chtít nechat zahanbit a nabídnou cestující veřejnosti železnici hodnou 21. století. Čekání už bylo dlouhé dost a mělo by konečně skončit.
Češi to neslyší rádi, ale statistika hovoří jasně. Nikdy se u nás nežilo tak blahobytně jako teď. A lidé na to reagují přirozeně – více utrácejí. Podle zprávy agentury GfK se u 30 procent domácností proti loňsku finanční situace zlepšila, jen 13 procent je na tom hůře. Přesto si česká populace udržuje chladný rozum, optimizmus v očekávání pozitivních změn v ekonomice, tak typický mezi lety 2014 – 2018, už vyprchal. Stále však přetrvává pozitivní spotřebitelský sentiment. A také pravidelných střádalů přibylo. Na horší časy si ukládají téměř dva ze tří. Pokud se ale budete zajímat o to, jestli se vytrácí typická česká vlastnost nadávat na poměry a neustále si na něco stěžovat, pak zjistíte, že v tomto směru zůstává vše při starém, a to už celá staletí!
O tom, že na bakterie zabírají antibiotika stále méně, už asi slyšel každý. S vynálezem penicilinu jsme sice porazili mnoho nebezpečných nemocí, ale s jeho stále častějším používáním si vytvořili nový problém. Jmenuje se antibiotická rezistence a hrozí, že brzy vyvolá naprostou katastrofu. Tyto látky nepříjímáme pouze v podobě tablet nebo injekcí, když chceme porazit zánět, ale do těla se dostávají i jídlem. Hospodářská zvířata totiž rovněž přijímají veterinární přípravky s antibiotickými účinky, a to dokonce i preventivně, tedy z důvodu, aby nedostala bakteriální infenci. Zůstanou v mase, mléce, vejcích i jinde v prostředí. V České republice si odborníci uvědomili problém už dávno a dokonce na vládní úrovni s ním začali bojovat. Pro příští léta jsme přijali už druhý akční plán s názvem "Národní antibiotikový program 2019 - 2022. Výsledky se dostavují, i když stále nejsou zcela dostačující. V Evropské unii patří naše zem k nejnižším uživatelům antibiotik ve výživě zvířat a spotřeba klesla za deset let téměř na polovinu. I vysoká hygienická kvalita domácích potravin může tedy být dobrým důvodem, proč dávat přednost českým výrobkům před dovozy.
Už nějaký čas se hovoří o dobývání Marsu. Amerika dokonce odstartovala závod o to, kdo přistane první na této planetě. NASA vybrala nejlepší návrhy na bydlení, které mimochodem lze vytvořit na 3D tiskárně. Jak vzdálený je okamžik, kdy se lidská bota otiskne do marťanského prachu? To si nikdo dnes netroufne říci, ale prý to nastane dřív než si myslíme. Mám pochybnosti. Kolonizace Měsíce po úspěšném přistání před půlstoletím stále není na pořadu dne, i když nepochybuji, že ze strategického hlediska to představuje pro velmoci cíl velmi lákavý. Technologie, o nichž se dobyvatelům vesmíru před 50 lety ani nesnilo, sice máme, na překonání obrovských překážek při letu na Mars s lidskou posádkou však stále nemusí postačovat. A dostatek financí, kterých bude potřeba velmi velmi mnoho, rovněž asi bude představovat nezanedbatelný problém.
Tvoří až 80 % lidského těla. V její molekule jsou obsaženy dva atomy vodíku a jeden atom kyslíku. Podle některých studií uspořádáním molekul dokáže reagovat na emoce. Harmonické uspořádání lze dosáhnout tím, když tuto kapalinu udržujeme v prostředí, kde vládne pohoda, pozitivní lidské emoce bez extrémních výkyvů. K opaku stačí vodu vystavit agresi, hněvu a lítosti či smutku. Je to zjištění, které vede k zamyšlení. Voda je základem procesů v lidském těle. A je-li vystavena každodennímu bohatému přísunu negace, jak na to organismus musí reagovat? A co když bychom naopak naše smysly zušlechťovali přísunem optimismu, radosti a naděje? Jak by se naše těla změnila? Dala by se tak třeba zvrátit některá psychosomatická onemocnění… Možná by se dokázaly aktivovat hluboké procesy obnovy a prodloužila by se průměrná délka dožití ve zdraví… Nebylo...
Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.
Pokračování ...