Že je důchodový účet už léta v mínusu, chybí každoročně desítky miliard korun, to není třeba zdůrazňovat. Vznikla komise, která pracovala řadu měsíců a na závěr své činnosti navrhla určitá řešení, nicméně dluh narůstá dál. I bez komise je zřejmé, že na rostoucí počet penzistů se musí sehnat více peněz. Nezíská je žádná další komise, ty se prostě na schůzích nevysedí. Řeklo by se, že stát, který potřebuje větší příjmy, si začne podniky a podnikatele, prostě ty, co mu snášejí „zlatá vejce“, víc hýčkat. Místo toho se znovu mluví o zvýšení daňové zátěže, o potřebě opět zavést stotisícový kapitálový vklad pro vznik s.r.o., ve hře jsou povinné členství v hospodářské komoře a další byrokratická opatření. Věřím však, že se najdou i na rozhodujících místech lidé, kteří používají rozum a dokáží dohlédnout následků rozhodnutí, která se snadno zavedou, ale obtížně berou zpět. Pavel Kačer
Potichu, za zády daňových poplatníků, o jejichž peníze se ale jedná, diskutuje Česká pošta s vládou o miliardové dotaci na provozování ztrátových poštovních úřadů. Zatímco většina politiků by byla pro, ministr financí Andrej Babiš nesouhlasí. Uvažuje totiž jako podnikatel. Ví, že pošťáci mají ve své činnosti spoustu nevyužitých rezerv, ale že je pro ně snazší natáhnout ruku ke státu se slovy „zaplať!“. Jak spor nakonec dopadne, uvidíme. Sám mám, jako ostatně každý z nás, s Českou poštou časté zkušenosti. A jsem přesvědčen, že místo subvencí by zasloužila vystavit plné konkurenci. Třeba by pak pošťáci nosili adresátům balíky až do domu a ne jenom vhazovali do schránky oznámení, že si zásilku mají vyzvednout na místní poště. Pavel Kačer
Mám rád horoskopy a přečtu každý, na který narazím. Nejraději mám osudové předpovědi astroložky a kartářky Daniely Hannah, s níž jsme několik let spolupracovali. Její horoskop mě dokázal povzbudit a dát i naději do budoucna, pokud právě prožívané období patřilo k těm těžším. Do nového roku 2015 jsem s radostí zaznamenal, že podle postavení planet Raky, což je moje znamení, čeká obrovský životní posun kupředu. Vím, že to nebude zadarmo a budu si to muset odpracovat. Ale ten slibovaný úspěch je velmi motivující. Jsem přesvědčen, že takovou perspektivu má před sebou každý, jen si to ne vždy uvědomí. A proto připomenutí a povzbuzení z horoskopu může být tím impulzem nebo spouštěcím mechanizmem, který je vždy nutný na počátku. Platí pro připravené a odhodlané, ať už to jsou osoby fyzické nebo právnické. Tak ať to letos vyjde! Pavel Kačer
Člověk byl stvořen s darem víry. Někdo věří v Pána boha, jiný sám sobě a další, že na počátku byla jen mrtvá hmota. I ti nevěřící Tomášové si v sobě nesou víru, že všechno je jinak. Optimisté věří, že nakonec se vše v dobré obrátí, pesimisté věří v pravý opak – že to s námi špatně skončí. Pokud jde o mou osobu, má víra je naivně transcendentální. Myslím si, že je výhodnější být prostoduchý a spokojený než vědoucí, že za vším se skrývá lumpárna. Doporučuji věřit na zázraky. Finančně to vyjde nastejno a člověk se může hýčkat nadějí. Věřte na Ježíška, přestože už dávno jste prohlédli, že dárky nenosí on, ale kupují je rodiče. Život s tímto sladkým mámením chutná lépe, tomu setsakramentsky věřím. Pavel Kačer
Nejmocnější centrální banky světa, FED a ECB, bojují s deflací a dělají „psí kusy“, jen aby se zas začalo zdražovat. Navzdory tomu inflační tlaky se ne a ne dostavit. Naopak, ropa už několik týdnů klesá tak ďábelským způsobem, že bude brzy „za hubičku“, v mnoha zemích levnější než voda. Černé zlato, jak je nazývána, se mění v kočičí. Zaručené předpovědi věhlasných, Nobelovou cenou ozdobených, ekonomů o neustále se zdražující surovině a katastrofálním nedostatku na globálních trzích, se nepotvrdily, opak se stává pravdou. O čem to svědčí? Nejen o tom, že nikdo nemůže být prorokem, že všechno je jinak, ale také o burzovních spekulacích a politických manipulacích, jimž ropa jako strategický produkt podléhá. Jak za tohoto stavu věcí plánovat podnikání? Úspěšný businessman aby byl nejen absolventem Harvardu, ale i Sibylou, která umí věštit budoucnost. Kurzy hospodářského čarodějnictví by se opravdu hodily. Škoda, že je nikdo nepořádá. Pavel Kačer
Ženy zatím nebudou mít v České republice privilegium zastávat řídicí funkci jen díky svému pohlaví. Sobotkova vláda smetla povinné kvóty ze stolu a nevyhověla tak požadavkům feministek. Spor, zda mají být ženy pozitivně diskriminovány, se u nás vede už delší dobu. Zastánci kvót argumentují horší pozicí žen na pracovním trhu. Odpůrci jsou přesvědčeni, že každý byrokratický zásah je špatný a přináší víc problémů než prospěchu. Není bez zajímavosti, že většina úspěšných manažerek a podnikatelek žádné zvýhodnění vůči mužům nevyžaduje a současný stav nepokládá za diskriminující. Gender, stáří, barva pleti, náboženské vyznání by automaticky neměly nikoho ve společnosti poškozovat nebo favorizovat na úrok ostatních. Hlediskem k zastávání nějaké funkce, společenského postavení a profese musí být jen odborné a morální předpoklady. Na nejexponovanějších místech ať se prosadí ti, kteří patří k nejlepším odborníkům, ne ti, kteří jsou víc muži, ženy a nebo z diskriminovanějšího etnika. Pavel Kačer
Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...
Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.
Pokračování ...