Každý zaměstnanec ví, že pro ztrátu důvěry následuje okamžitá výpověď. Když podvádí jednotlivec, je to sice politováníhodné, ale lze to pochopit. Když někdo postaví na lži celou firmu, může mít zpočátku úspěch a dobře prosperovat. Ale v okamžiku, kdy se věc provalí, končí. Bez důvěryhodnosti totiž nelze dosáhnout ničeho. Kdo si pokazí dobré jméno, sotva ho kdy získá zpět. A těm poctivým se zhroutí svět, ideály, pro něž jim stojí za to dělat jen to, co je správné. Proč o tom mluvím právě teď? Jedna velká automobilka byla přistižena, jak podvádí své zákazníky a všechny ostatní. Aby se mohla chlubit, jak málo zatěžuje životní prostředí exhalacemi, montovala do motorů speciální zařízení a tím záměrně zkreslovala skutečnost. Není to poprvé, kdy byl obří koncern a vzor počestnosti nachytán v nedbalkách. Následovala sice omluva a astronomická pokuta, ale podvod už zůstane podvodem. A mnoho lidí si potvrdí svůj dojem, že poctivě to prostě nejde, protože vše jsou jen prázdná slova, póza a přetvářka. Taková morální škoda bývá, bohužel, nenapravitelná. Pavel Kačer
Kocoura z reklamy GE Money Bank na úvěrové produkty zná každý. Jak by ne, když se objevuje před kamerou už od koťátkovského věku a v současnosti natočil další díl reklamního spotu pro televizi, v níž je opět hlavním protagonistou. Přiznám se, že jsem se po shlédnutí krátké sekvence nezvedl a nešel si do banky půjčit peníze. Vlastně vůbec nevím, na co ta reklama je. Bavím se však otráveným výrazem kocouřiska, který, jak jsem se dozvěděl, se jmenuje Tomio a žije ve středních Čechách. Naposledy si vyšel se svým páníčkem na lední hokej, na hlavě hokejovou přílbu a ve výrazu tváře zase to obrovské znechucení. Vsadím se, že tím dostane každého. I reklama může pobavit, dokonce víc než hlavní program, jejž doplňuje. Chce to ovšem mít dobrý nápad, šikovný tvůrčí štáb a především někoho, kdo to na vás dobře zahraje. Tomiovi to jde znamenitě. Pavel Kačer
Odborníci i laici, všichni jsou překvapeni. Hrubý domácí produkt České republiky rostl z roku na rok o 4,4 procenta, což neočekávali ani ti největší optimisté. Ostatním navzdory se domácí ekonomice nebývale daří. Kdo na tom má podíl? Vláda? Česká národní banka a její politika umělého oslabování koruny? Podnikatelé a zaměstnanci? Otázek se nabízí mnoho, odpovědí také. Všichni by si chtěli přihřát svoji „polívčičku“. Stát tím, že bude víc utrácet, ČNB, že prodlouží intervenci vůči tuzemské měně, zaměstnanci, že požadují vyšší platy, podnikatelé... Protože sami dost dobře nevíme, kde se taková prosperita bere, neměli bychom ji hned podkopat neúměrnými nároky. Protože tak jako se překvapivě objevila může stejně rychle zmizet jako pára nad hrncem. Pavel Kačer
Poslední dobou se objevují stále častěji informace na téma emoce a ... Emoce a ekonomika, emoce v procesu řízení, emoce jako významný prvek nakupování, investování, posuzování. Emoce sem, emoce tam. Žijeme ve století emocí, emocím dáváme zelenou, emoce velebíme. Není to od věci. Zejména tehdy, když víme, jak je využít v pozitivním slova smyslu k tomu, co je ovlivnitelné ku prospěchu dané věci, nálady lidí (ne fanatismus a podobné zhoubné manipulace) nebo třeba v psychoterapii či prostém přístupu, třeba lékaře k pacientovi. Emoce jsou mocné a dokáží mnohé, vedou nás ke krásnému, zdravému, k nadšení, a konec konců i k rozumu. Tím bych jen ráda podotkla, že právě do ekonomického rozhodování v určité míře patří, možná souvisí s odvahou, zdravým riskováním i sebevědomím. Patří do podnikání i k práci manažera. Myslím, že je na čase, abychom si to uvědomili a nezatracovali je jako něco podružného, jako doplněk „něčeho“, co je nedůležité. Ale abychom s nimi počítali, uvědomovali si je a dokázali s nimi nakládat. Eva Brixi
Civění lidí do mobilů a tabletů činí lidi hloupými, odhalila jedna studie. Přečetla jsem si to v příspěvku jistého internetového média. Prý je také dokázáno, že ten, kdo podlehl tomuto civilizačnímu návyku, se nedokáže dobře koncentrovat, přestává myslet. Tedy přestává být v tom nejlepším slova smyslu člověkem. Nevím, jestli na tom něco je. Možná trochu ano, vycházím-li ze své zkušenosti. Když ve všední den nemám přehled o tom, co mám v mailu, co je na internetových médiích, jaký mám na netu horoskop, a věčně nesleduji mobil (co kdyby mi někdo volal, psal, posílal sms a fotky), nemám plný životní komfort, cítím se ošizená. Na druhé straně i od toho se dokáži oprostit. Relaxuji při uklízení, čistím hlavu během vaření, větrám mysl na zahradě těžkou fyzickou prací. Skóre mám tedy dobré. Zatím nejsem závislá a postižená. Ale co ti mladší, osamělí, nemocní? A jak to s námi všemi bude za pár let? Jaký životní styl zvolíme, abychom nebyli otroky technologií? Nad nimi bychom měli mít nadhled a vládu, když znamenají pokrok, který jsme jim dali do vínku. Doporučuji uvědomovat si a vychutnávat prosté lidství. Ochutnat broskev, užasnout nad vůní lesa a potěšit druhého pěkným slovem. Eva Brixi
Dostala se ke mně informace o tom, že životní pojištění bude ještě více limitováno zdravotním stavem člověka. Jinými slovy, když jsi při těle, budeš za to pykat, tvá pojiska bude dražší. Jako motivace pro zdravější životní styl, jako pobídka k tomu, aby se otylí Češi zamysleli sami nad sebou a aby pojišťovny přísněji chránily peníze, které se v případě nutnosti vyplácejí. Což o to, proč ne, logiku by to mělo.Jenže je tu háček. Souvisí s tím, kde žijeme, co „musíme“ nakupovat. Běžný spotřebitel, běžný zákazník, běžný konzument i pojistník nemůže jinak, než brát z nabídky výrobců a prodejců, něco jíst přece musí. A to je ten kámen úrazu. Která potravina je vlastně zdravá? A jak vhodně kombinovat zdravou a nezdravou, v jakém poměru, jak odhadnout, co je v který okamžik dobré a co ne? Myslím, že na tuto otázku se dnes dá jen stěží odpovědět. I přes zkušenosti až genialitu výživových poradců nemáme zas až tak jasno o tom, jestli je zdravé víc sádlo nebo máslo, jestli je zdravé či normální jíst večer pečivo, jestli by se mělo omývat ovoce, když slupky obsahují ty nejhodnotnější látky, které náš organismus potřebuje...
Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...
Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.
Pokračování ...