INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Luděk Drnec obchodní ředitel DHL Express CZ  CEO hovoří na TKPo dvaadvacáté dnes společnost DHL Express vyhlásila výsledky Exportního výzkumu DHL, který dlouhodobě mapuje názory nejvýznamnějších českých vývozců na aktuální události v České republice i zahraničí. Průzkum zajišťovala společnost GfK Czech, která se telefonicky dotazovala ředitele a členy top managementu zodpovědných za export v 301 českých exportních firmách.

Luděk Drnec, obchodní ředitel DHL

Exportní výzkum DHL dlouhodobě mapuje názory nejvýznamnějších českých vývozců na aktuální události nejen v České republice, ale i v zahraničí. Cílem výzkumu je zjistit trendy, očekávání a názory exportérů v oblastech vývoje exportu, klíčových trhů pro české exportéry, aktuálních událostí s možným vlivem na export, sebedůvěry českých exportérů, faktorů a podmínek exportu z ČR a jejich hodnocení.

Výsledky 22. vlny Exportního výzkumu DHL naznačují, že v oblasti českého exportu se očekává zlepšení a panuje pozitivní výhled na další období. Až 50% exportérů očekává nárůst objemu exportu v horizontu příštích 12 měsíců. ”Výrazná a pozitivní změna exportního sebevědomí českých vývozců je zcela jistě příslibem do příštího roku nejen pro exportéry samotné, ale i pro celou českou ekonomiku,.” řekl Luděk Drnec, obchodni ředitel společnosti DHL Express & CEU.

Co stojí za pozitivními očekáváními vývozců však není zcela zřejmé, protože podmínky exportu z ČR se dle mínění zástupců exportních firem nijak nezměnily. Uvedlo to bezmála osm z deseti dotázaných firem. Pouze 6%  exportérů se domnívá, že se podmínky exportu v posledním roce změnily k lepšímu, tj. zhruba stejně, jako v minulých letech. Mírně však klesá podíl těch, kdo očekávají zásadní zhoršení podmínek (aktuálně 12%), a to o 4 p.b. oproti roku 2010.

 Dle názoru dotazovaných exportu nejvíce pomáhalo získání nových obchodních partnerů, dále technologické inovace a investice do reklamy. Největším rizikem pro český export stále zůstává změna kurzu české měny (21%). Oproti minulým letům však významně narostl počet firem poukazujících na neutěšenou situaci v oblasti politiky (12%) a růst administrativy (9%).

Pro naprostou většinu exportérů jsou i nadále klíčovými trhy země EU, roste (byť mírnějším tempem než v minulých letech) důležitost Ruska a jeho bývalých satelitů, obdobně je na tom Čína, jihovýchodní Asie a země Latinské Ameriky. Od roku 2011 narostl počet exportérů, kteří aktivně hledají nové trhy (z 25% na 33%) a aktuálně tedy minimálně třetina exportérů očekává zvýšení počtu zemí jejich exportu. Dlouhodobě nejvýznamnějším partnerem je Německo, a to pro téměř dvě pětiny (38%) exportérů, následované Ruskem (12%) a Slovenskem (8%).

Výsledky ukazují, že téměř polovina exportních firem (47%) se s aktuálními výsledky svého vývozu pohybuje na číslech před druhou vlnou ekonomické recese z let 2010 až 2011. Celkově až 70% všech exportérů očekává, že na číslech předkrizového objemu exportu budou nejpozději do jednoho roku. “Návrat na tyto výsledky jistě podporuje optimismus exportérů. Optimismus exportérů dokládá i nižší potřeba realizovat protikrizová opatření ve firmách. To je určitě dobrá zpráva,” dodává Petr Megela Consultant Digital Technology & Automotive GfK Czech.

Za posledních 12 měsíců a v souvislosti s dobíhající vlnou zpomalení ekonomiky téměř třetina exportérů (31%) nerealizovala žádná významná protikrizová opatření. Ti ostatní se věnovali úsporám obecně; necelých 38% snížilo počet zaměstnanců, necelých 30% snížila svoje marže a zhruba čtvrtina pak investice, objem výroby či celkové ceny výrobků.

Stejně jako v loňském roce i letos vnímá téměř 75% exporter členství v EU pozitivně. Více než osm z deseti exportérů (84%) věří, že se Euro do budoucna udrží; zbylých 14% je opačného názoru. 14% zástupců exportních firem očekává, že se Euro udrží ve všech zemích Eurozóny, 47% že se udrží ve většině z nich, a 23% je domnívá, že Euro má budoucnost jen v nejvyspělejších zemích Západní a Severní Evropy.

(tz)

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Aktuality

HKCR copy copy copy copy copy copy copy

Průzkum ukazuje potřebu posílit automatizaci a robotizaci 15. leden 2025

S automatizací a robotizací mají zkušenosti téměř dvě třetiny českých firem. Nejvíce ji využívají střední a velké podniky, kde s automatizací a robotizací nemá zkušenost jen malý podíl firem – 21,7 % středních a 11,1 % velkých.

01 3 WPO WS 2025 ElGeneral

České a slovenské obaly září na WorldStar Packaging Awards 2025 14. leden 2025

Ocenění WorldStar Packaging Awards, které je již od roku 1970 symbolem inovace a prestiže v obalovém designu a technologiích, zveřejnilo své letošní vítěze. Z Česka a Slovenska se letos do finálního výběru probojovalo 19 návrhů, přičemž 9 z nich si odnáší ocenění za výjimečné obalové řešení.

USTREDNI FOTO iprosperita

Peugeot se připravuje na elektromobilní boom 7. leden 2025

V Česku už jezdí asi 36 tisíc elektromobilů, přičemž jen loni jich přibylo přibližně 14 tisíc. To je ale teprve začátek! V letošním roce zřejmě nová emisní norma pořádně zamíchá kartami na českém trhu a spustí výrazný nárůst prodeje bezemisních a nízkoemisních vozů.

IMG 2372 web

Nejen e-commerce čekají v roce 2025 nástrahy 20. prosinec 2024

Svět businessu se radikálně mění. Svůj podíl na tom mají velcí globální hráči, kteří se mohou směle považovat za lídry inovací. Jak jsou na tom ale české firmy ze segmentu SME? To je otázka, kterou se v JPF Czech intenzivně zabýváme, protože právě takové společnosti tvoří většinu našich klientů v oblasti executive interim managementu. Zdá se, že rok 2025 jim nejspíš moc neulehčí. Klíčové výzvy z letoška naberou na naléhavosti.

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partneři plus:

 
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

Vybíráme z Prosperity

Výrazný nárůst přeshraniční expanze maloobchodních značek

V regionu střední a východní Evropy byl dle nejnovějšího průzkumu společnosti Colliers zaznamenán výrazný nárůst přeshraničních maloobchodních aktivit. Důvodem jsou omezené možnosti růstu na nasycených domácích trzích.

Mají Češi důchod k radosti?

obrízek 1Řada zakladatelů firem řeší, co podniknout v následujících letech. Doba krásných devadesátek je za námi, z nadšených osobností, které vybudovaly businessově silné podniky, odcházejí mnozí na zasloužený odpočinek.

Global Money Week 2025: Odborníci a podnikatelé, zapojte se

global 14Pod patronací národního koordinátora Ministerstva financí a ve spolupráci s národními organizátory yourchance o.p.s. a EFPA ČR se uskuteční celosvětová akce Global Money Week 2025 (GMW) také v rámci celé ČR.

Společenská změna vyžaduje vizi, úsilí a vytrvalost

JMJana Merunková, inspirativní lídr a vizionářka v oblasti finančního vzdělávání a sociálních změn, neohroženě překonává překážky a mění je v příležitosti. Její životní přístup ji dovedl mezi finalisty prestižního ocenění Creative Heroes Award.

Prohřešky na našem talíři

prohreskyChceme jíst zdravě, ale chybí nám vůle ke změně. Na vině jsou především ceny. Nový průzkum Barometr FOOD odhalil pět stravovacích prohřešků Čechů, mezi něž mimo jiné patří nedostatek času na oběd, přílišná konzumace masa či nedostatečný příjem zeleniny.

Český výrobek roku 2024 přináší prestiž a důvěru

cv roku2024 vlajka SV 2 200dpiOznačení Český výrobek je již 19 let značkou důvěry a dobře slouží výrobcům i spotřebitelům. Výrobci s tímto prestižním oceněním prodají více, protože zákazníci mají jistotu, že si kupují výrobek, kterému mohou důvěřovat. Navíc jim značka pomáhá k lepší orien­taci, protože je srozumitelná, výrazná a nezaměnitelná.

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3 

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Pohledem redakční rady

foto skuhransmail 2

Pohledem redakční rady 11. červenec 2024

Léto se nám ukazuje v plné parádě. Horka střídají bouřky a silné deště, jako by příroda odrážela společenské, politické i ekonomické dění. Možná tomu tak je. Propojení jedince jako člověka společenského s krajinou je dané a nelze se divit, že jeho činností se prostředí, v němž zapustil kořeny, mění. Jednou k lepšímu, jindy k horšímu. Když je to k lepšímu, pak je to správné, dává to smysl.

Pokračování ...
INZERCE