INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

skloartJitka Kantová je úspěšná podnikatelka, spolumajitelka rodinné sklářské firmy Skloart, ale i výtvarnice, manželka a maminka. Jak skloubit všechny role, dostat se na vrchol a nezanedbávat nic důležitého? Odpovědi jsme hledali v následujícím rozhovoru.

 Podnikání v rodině přináší výhody, ale má i svoje úskalí. Co na něm nejvíc oceňujete?

Největší přínos vidím v tom, že se můžeme na  toho druhého spolehnout. Víme, že každý z nás dělá podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, i když třeba trochu jinak. Učí nás i velké toleranci. Vždyť co se odehrává v rodině se okamžitě odrazí i ve firmě, a naopak. Naše názory formulují stejné skutečnosti a problémy. Proto míváme na mnoho věcí stejný nebo podobný názor, nemusíme ho pracně obhajovat a složitě řešit.

 Co v rodinném podnikání vidíte jako hlavní výzvy?

Z vlastní zkušenosti vidím asi největší problém ve výchově dětí. Potřebovali bychom zavést pevný režim. Ze samého principu soukromého podnikání, alespoň toho našeho, to však bývá nesmírně obtížné vždy dodržet a někdy to vůbec nejde.

 Vaše firma působí ve sklářském průmyslu, kde si ve specifické oblasti vybudovala dobrou pozici. Jak byste ji charakterizovala?

 Vyrábíme vitráže a zušlechťujeme ploché sklo. Plníme přání zákazníků v netradičních výplních dveří, předělových stěn. Hlavním hitem dnešní doby jsou vitrážové stropy, které  při vhodném podsvícení působí v místnostech nesmírně vzdušně.

Zpravidla je potřeba si nejdříve s klientem sednout a zjistit, co by si přát. To bývá někdy velmi náročné, zvláště když klienti, například manželé, mají každý jiný názor a jinou představu. Uspokojit pak takové klienty je velkou výzvou. Pokračujeme pak výtvarným návrhem. Většinou jim zpracováváme dvě až tři varianty včetně cenové nabídky. Návrhy slouží jako odrazový můstek k dalšímu jednání. Někdy si návrhy dodávají klienti sami. Když je návrh vyřešen, pokračujeme technickou stránkou věci. Teprve, když je vše vyjasněno, můžeme začít řezat sklo a skládat je do obrazců. Je to výtvarná práce, která nabízí širokou škálu možností. Můžeme dělat abstrakci, ornament, malbu... Největší odměnou pro nás je spokojenost klienta.

Kromě těchto specifických záležitostí také restaurujeme staré vitráže, vyrábíme vitrážové drobnosti  a šperky, tiffany lampy, pískujeme. Osvědčil se nám internetový e-shop a vlastní krámeček v místě výroby, kde můžeme zájemcům, zajistit i exkurzi. V té souvislosti připravujeme unikátní vitrážové muzeum evropského významu, kde bychom chtěli sklářské řemeslo zpopularizovat. Mohli bychom tak objasnit nejen laikům, ale i odborné veřejnosti, určité souvislosti a aspekty tohoto uměleckého řemesla od nejstarších dob až po dnešek.

 Co považujete za svůj největší úspěch?

Vybudovali fungující firmu z ničeho. Neměli jsme peníze ani zkušenosti ani stálé odběratele. Pokud by však děti v řemesle pokračovaly, nemusí vynakládat takové úsilí a mají na čem stavět. Po ročním úsilí jsme nyní získali zakázku do New Yorku, pracujeme na zakázkách z Holandska a z Německa, opravovali jsme stropy saudsko-arabskému premiérovi v jeho londýnské rezidenci, děláme pro ruské klienty i významné české firmy.

Ale největším úspěchem je zřejmě to, že jsme přestáli všechny krizové situace A že jich nebylo málo! Dnes je úspěchem v uměleckém řemesle přežít a být schopný dát lidem práci. Jsme snad jediná firma, která v  tomto oboru zaměstnává řadu osob. Stát totiž nerozlišuje malé firmy od velkých. Množství povinné administrativy a různých agend nám připadá neuvěřitelné.

 Prozradíte nejbližší plány?

Nejdříve musíme dokončit zakázku pro New York a menší práce pro německého zákazníka. Především bych chtěla pokračovat na osmém divu světa, který připravujeme v budoucím vitrážovém muzeu. Bude to vitrážový strop o velikosti 4 x 8 metrů, v němž se spojuje staré a nové. Z pozůstalosti po zemřelém skláři z vojenského prostoru Doupovských hor se dochovalo mnoho starých vitráží z kostelů, které dnes již neexistují. Ve stropě bychom rádi spojili právě tyto staré práce v modernějším pojetí. Symbolizovat by měly jakýsi filozofický náhled na křesťanství a dějiny lidstva, možná použiji i Dantovu Božskou komedii. V současnosti se jedná, zda by bylo vůbec technicky možné tento strop převést na EXPO 2015 do Milána. Musím ještě zapracovat na dalších sochách, které jsou typické pro naši tvorbu. Jejich jedinečnost je v kombinaci křehkého skla a hutného kamene  ozvláštněného mozaikou. Každý rok mám několik výstav po různých galeriích, ale letos se budu více věnovat tvorbě  samotné, abychom na Expo připravili opravdu zajímavé kousky.

 Jaké jsou vaše vize?

Asi  by  se nám  nejvíce ulevilo,  kdyby se  projekt budoucího vitrážového muzea  osamostatnil.  Rok 2007 jsme založili občanské sdružení, které začalo opravovat unikátní kostel s gotickým  presbytářem. Byla to ruina a tak jsme ji dostali od církve za korunu, jenže nemá cenu opravovat památku, když pro ni nebude využití. A tak jsme vymysleli, že zde uděláme unikátní vitrážové muzeum, které nikde jinde v Evropě ještě není. A protože nejsme žádní boháči, sháníme peníze, kde  se dá - z dotací, pořádání různých akcí a od sponzorů. Okolo kostela se nám podařilo vytvořit partu skvělých dobrovolníků, s nimiž si můžeme hrát nejen na zedníky, ale také na archeology. Podařilo se nám pod kostelem najít staré slovanské pohřebiště, objevili  jsme vzácné slovanské záušnice. Kamarádi objevili v blízkosti starou faraónskou minci raženou Ptolemaiem IV a sekerku z doby bronzové. Posouváme tak dějiny našeho kraje. Kostel je již v takovém stavu, že zde provázíme a vykládáme nejen o historii kostela, ale již i o historii vitráží. V oknech kostela je již prvních 6 vitráží znázorňující dobu románskou, gotiku,  renesanci  a historizující styly  19. století. Přesto je ještě zapotřebí dodělat omítky, připravit expozice, venkovní  odpočívadlo pro turisty a nějaké záchodky a samozřejmě strop... Máme před sebou práce jako na kostele.

 

 

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Aktuality

HKCR copy copy copy copy copy copy copy

Průzkum ukazuje potřebu posílit automatizaci a robotizaci 15. leden 2025

S automatizací a robotizací mají zkušenosti téměř dvě třetiny českých firem. Nejvíce ji využívají střední a velké podniky, kde s automatizací a robotizací nemá zkušenost jen malý podíl firem – 21,7 % středních a 11,1 % velkých.

01 3 WPO WS 2025 ElGeneral

České a slovenské obaly září na WorldStar Packaging Awards 2025 14. leden 2025

Ocenění WorldStar Packaging Awards, které je již od roku 1970 symbolem inovace a prestiže v obalovém designu a technologiích, zveřejnilo své letošní vítěze. Z Česka a Slovenska se letos do finálního výběru probojovalo 19 návrhů, přičemž 9 z nich si odnáší ocenění za výjimečné obalové řešení.

USTREDNI FOTO iprosperita

Peugeot se připravuje na elektromobilní boom 7. leden 2025

V Česku už jezdí asi 36 tisíc elektromobilů, přičemž jen loni jich přibylo přibližně 14 tisíc. To je ale teprve začátek! V letošním roce zřejmě nová emisní norma pořádně zamíchá kartami na českém trhu a spustí výrazný nárůst prodeje bezemisních a nízkoemisních vozů.

IMG 2372 web

Nejen e-commerce čekají v roce 2025 nástrahy 20. prosinec 2024

Svět businessu se radikálně mění. Svůj podíl na tom mají velcí globální hráči, kteří se mohou směle považovat za lídry inovací. Jak jsou na tom ale české firmy ze segmentu SME? To je otázka, kterou se v JPF Czech intenzivně zabýváme, protože právě takové společnosti tvoří většinu našich klientů v oblasti executive interim managementu. Zdá se, že rok 2025 jim nejspíš moc neulehčí. Klíčové výzvy z letoška naberou na naléhavosti.

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partneři plus:

 
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

Vybíráme z Prosperity

Výrazný nárůst přeshraniční expanze maloobchodních značek

V regionu střední a východní Evropy byl dle nejnovějšího průzkumu společnosti Colliers zaznamenán výrazný nárůst přeshraničních maloobchodních aktivit. Důvodem jsou omezené možnosti růstu na nasycených domácích trzích.

Mají Češi důchod k radosti?

obrízek 1Řada zakladatelů firem řeší, co podniknout v následujících letech. Doba krásných devadesátek je za námi, z nadšených osobností, které vybudovaly businessově silné podniky, odcházejí mnozí na zasloužený odpočinek.

Global Money Week 2025: Odborníci a podnikatelé, zapojte se

global 14Pod patronací národního koordinátora Ministerstva financí a ve spolupráci s národními organizátory yourchance o.p.s. a EFPA ČR se uskuteční celosvětová akce Global Money Week 2025 (GMW) také v rámci celé ČR.

Společenská změna vyžaduje vizi, úsilí a vytrvalost

JMJana Merunková, inspirativní lídr a vizionářka v oblasti finančního vzdělávání a sociálních změn, neohroženě překonává překážky a mění je v příležitosti. Její životní přístup ji dovedl mezi finalisty prestižního ocenění Creative Heroes Award.

Prohřešky na našem talíři

prohreskyChceme jíst zdravě, ale chybí nám vůle ke změně. Na vině jsou především ceny. Nový průzkum Barometr FOOD odhalil pět stravovacích prohřešků Čechů, mezi něž mimo jiné patří nedostatek času na oběd, přílišná konzumace masa či nedostatečný příjem zeleniny.

Český výrobek roku 2024 přináší prestiž a důvěru

cv roku2024 vlajka SV 2 200dpiOznačení Český výrobek je již 19 let značkou důvěry a dobře slouží výrobcům i spotřebitelům. Výrobci s tímto prestižním oceněním prodají více, protože zákazníci mají jistotu, že si kupují výrobek, kterému mohou důvěřovat. Navíc jim značka pomáhá k lepší orien­taci, protože je srozumitelná, výrazná a nezaměnitelná.

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3 

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Pohledem redakční rady

foto skuhransmail 2

Pohledem redakční rady 11. červenec 2024

Léto se nám ukazuje v plné parádě. Horka střídají bouřky a silné deště, jako by příroda odrážela společenské, politické i ekonomické dění. Možná tomu tak je. Propojení jedince jako člověka společenského s krajinou je dané a nelze se divit, že jeho činností se prostředí, v němž zapustil kořeny, mění. Jednou k lepšímu, jindy k horšímu. Když je to k lepšímu, pak je to správné, dává to smysl.

Pokračování ...
INZERCE