Stavební právo v České republice je na straně těch, kteří nechtějí stavět. Komu může potenciálně vadit budoucí objekt, dokáže jakoukoli novou realizaci zpomalit, či dokonce úplně zastavit. Zejména infrastrukturní stavby mají tu smůlu, že vždy se střetávají se zájmy ohrožených druhů zvířat a rostlin, a jejich obhájci mají v podstatě u soudu právo veta. Proto můžeme považovat za malý zázrak, že i u nás přibývají další kilometry silnic, budovy a různé technologické objekty. Sice velmi pomalu, v méně než nutném rozsahu, ale přece. Situace by se však mohla zlepšit. Novela stavebního zákona, kterou připravuje MMR ČR, má po legislativní stránce přípravu staveb zjednodušit. Věřme, že pak zájmy lidí budou mít stejnou váhu jako právo syslů nebo konvalinek vegetovat kdekoli. A že rozumný kompromis se bude hledat snáz než dosud.
Na pracovním trhu se dějí věci. Poptávka po zaměstnancích dosahuje vrcholu, míra nezaměstnanosti klesla pod úroveň, která je podle analytiků možná, odměny letí vzhůru. A za této situace žádný div, že mají lidí na pracovištích stále vyšší nároky. Dokonce mnozí zaměstnavatelé tvrdí, že ochota pracovat upadá. Šéfka největší personální agentury, Jaroslava Rezlerová z ManpowerGroup, však takový názor nesdílí, dokonce ji rozčiluje. Říká, že lidé neztrácejí zájem podílet se na společném díle. Ani mladší generace. Avšak předpokladem je, že dostanou zajímavý úkol, kde mohou rozvíjet svou tvořivost. Když se nabídne možnost spolupodílet se na zajímavém projektu, v dobrém kolektivu, za inspirativních podmínek, pak zájem nechybí. Především pro personalisty to představuje velkou výzvu, jak zaujmout ostatní. Lidi prostě jsou, jen vědět, jak na ně!
České a moravské víno, jak víme už od císaře Karla IV., má svůj osobitý charakter – „zprv trpké, potom milé zdá se!“ Chuť mu propůjčily tato zem a podnebí. Slunce se spíš nedostávalo, a to zvláště na vinohradech v severnějších oblastech. Hrozny nebývaly příliš sladké a dříve se stávalo, že vinný mošt vinaři „křtili“ řepným cukrem. Tento rok se však pořádky změnily a horké léto se projevilo i na révě. Snad poprvé, co paměť sahá, je cukernatost hroznů dost vysoká a chybí kyselinka. Aby letošní ročník byl chuťově vyrovnaný, musí se vinná kyselina do nápoje uměle přidávat. Vzdor všem předpovědím, že nás čeká za desítky let klima jako na Jadranu, však s jistotou nevíme, zda bude příští rok také tak horko, nebo se pořádně ani v červenci a srpnu neohřejeme. Kdo si pamatuje na šedesátá a sedmdesátá léta 20. století, může dosvědčit, že vlhké a studené léto bylo spíš pravidlem a oproto jsme snili o dovolené u teplého moře (ti šťastnější se tam i vypravili). Otázku, co je lepší, nechávám otevřenou.Pavel Kačer
Lepicí pás, který visí od stropu dolů, dříve nechyběl v žádné venkovské domácnosti. Mucholapka je prý český vynález, který přežil do dnešních časů a dokáže skvěle konkurovat sprejům proti obtížnému hmyzu. Domácí výrobek neohrozí ani cizí mucholapky čínské, ruské nebo německé provenience. Zajímavé na produkci z židlochovické firmy Papírny Moudrý je také to, že používá původní, staré stroje, případně jejich repliky, a originální lepidlo. Jeho receptura byla v posledních letech vylepšena a zná ji jen několik lidí. O úspěchu mucholapek prý rozhodlo, že muší oběti nalepené na papíru můžeme dobře vidět a případně i spočítat. Není pochyb, že mucholapka patří k domácímu stříbru a přestože funguje velmi primitivním způsobem, slaví úspěchy i v době, kdy nás obklopuje bytová chemie a všudypřítomná elektronika.
V těchto dnech si užíváme dosyta horkých slunečných dnů, léto je i ve znamení uzavírek silnic a ulic. Ještě nikdy se tolik neopravovalo na komunikacích hlavních i vedlejších, ještě nikdy nečekali řidiči tak dlouho v kolonách vozidel. Lze to považovat za nutné zlo, protože silničáři dohánějí manko z minulých let. České vozovky ani po třech desetiletích tržní ekonomiky stále neodpovídají západnímu standardu, i když těch kvalitních přibývá. Našly se peníze, zdroje, pracovní a technické, také jsou, takže můžeme sledovat nevídanou aktivitu stavbařů na cestách po celé republice. Prý by se mohlo opravovat a stavět ještě víc, ale to už by bylo nad momentální možnosti stavebních firem. Věřme, že opravené úseky budou brzy otevřeny a těm, co stále připomínají socializmus, brzy odzvoní hrana. Motoristé, cestující v autobusech, cyklisté i chodci se musí obrnit trpělivostí, protože to ještě bude “bolet”, než se vše uvede do řádného stavu, ale na to jsou v Česku všichni zvyklí.Pavel Kačer
Říká se o hrozném počasí, že bys ven ani psa nevyhnal. Letošní léto, co se počasí týče, je jako z katalogu cestovní kanceláře. Ale až moc. Slunce nemilosrdně žhne a už třetí měsíc nepřichází vysvobození. Většina lidí už má horka plné zuby a volí nejrůznější obrannou strategii, včetně nakupování. Někdo, jako já, vyhledává klimatizované prostory hypermarketů. Jiný nevytáhne paty z domu, kde odpočívá ve stínu. Kdo má navrch, nevím, ale e-shopy si už pochvalují růst obratu v letních měsících. Když nemůže zákazník k obchodníkovi, musí zboží ke spotřebiteli. Různé doručovací a kurýrní služby se teď musí hodně činit. Doufejme, že se neozvou politici nebo obory, aby označili práci v takové výhni jako porušování základních lidských práv – a vymyslí novou regulaci.
Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...
Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.
Pokračování ...