V minulém čísle jsme zahájili miniseriál o Modelu excelence EFQM. Řekli jsme si, že vznikl „zdola“ z iniciativy firem a na základě jejich potřeb. Dozvěděli jste se, že je souborem nejlepších zkušeností nasbíraných nadací EFQM v USA a v Japonsku a že nejen dokáže zpřehlednit firmu a zefektivnit její řízení, ale že prokazatelně zlepšuje hospodářské výsledky: Při dlouhodobém používání o desítky procent ve srovnání se stejnými firmami, které Model nevyužívají. A že díky podpoře MPO mohou české firmy a organizace získat Model s minimálními náklady, když se zúčastní některého z programů Národních cen kvality ČR. Na následujících řádcích se dozvíte, co že to ten „zázračný“ Model je.
Národní soustava kvalifikací (NSK) je nástroj umožňující získat kvalifikaci bez návratu do počátečního vzdělávání, tedy do školy. Profesní kvalifikace přitom identifikují a tvoří sami zaměstnavatelé sdružení ve 29 sektorových radách, čímž je zajištěna aktuálnost a potřebnost těchto kvalifikací na trhu práce. V katalogu NSK je momentálně zveřejněno již 641 profesních kvalifikací, z nichž je možné se nechat přezkoušet autorizovanou osobou, a získat tak osvědčení, které je jasným dokladem aktuálních dovedností a znalostí v oboru.
Listopad si připomínáme jako měsíc kvality. Tato ceněná hodnota však nemůže být jen otázkou krátkodobé kampaně a slovních proklamací při slavnostních příležitostech, ale samou esencí podnikatelské činnosti a produktů dodávaných na trh. Kvalitu také jako zákazníci a spotřebitelé samozřejmě očekáváme, proto v nás vyvolá v nespokojenost, když se setkáme s opakem.
Přes 80 zemí celého světa bude i v letošním roce slavit Listopad - Měsíc kvality. Připomenou si tak vzrůstající význam kvality v ekonomice, jako klíčové ho prvku konkurenceschopnosti, i v životě celé společnosti, jako důležité součásti strategie udržitelného rozvoje. Česká republika oslaví Měsíc kvality letos počtrnácté a opět budou jeho součástí akce pro odborníky i širokou veřejnost. Tradičním vyvrcholením všech aktivit bude Galavečer s Českou kvalitou a Slavnostní večer na Pražském hradě, na kterém budou předány Národní ceny kvality ČR a Národní ceny ČR za společenskou odpovědnost.
Značka ITC certifikovaná kvalita navazuje na tradiční oblasti působnosti Institutu pro testování a certifikaci, a. s. (ITC) a jeho technické kompetence. Firmy, které investují prostředky do splnění požadavků právních předpisů, hledají nástroj, jak tuto informaci efektivně komunikovat s odběrateli i koncovými spotřebiteli. Značka ITC certifikovaná kvalita se pro tyto účely jeví jako vhodné řešení. Značku může získat výrobek, který je uváděn na trh nebo distribuován podnikatelem registrovaným v České republice.
Rada kvality ČR, Řídící výbor Programu Česká kvalita a Institut pro testování a certifikaci v říjnu oznámily přijetí značky ITC certifikovaná kvalita do Programu Česká kvalita. Pro české spotřebitele to znamená, že se jim dále rozšíří možnost nakupovat zboží a služby s objektivně a nezávisle ověřenou kvalitou, což je zvlášť důležité v době, kdy dramaticky stoupá počet odhalených zdraví a životu nebezpečných výrobků na českém trhu.
Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...
Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.
Pokračování ...