INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

IMG 2364České stavebnictví postihla hospodářská krize nejcitelněji a měla obrovský vliv na jeho proměnu, modernizaci, konkurenceschopnost. Vyšší požadavky jsou kladeny nejen na zhotovitele, výrobky a materiály, ale i na celý servis pro stavebníky. K těm, kteří obstáli v těžkém období a vyšli z něj posíleni, patří státní podnik Technický a zkušební ústav stavební Praha. Hovořili jsme o tom s ředitelem TZÚS Ing. Alexandrem Šafaříkem-Pštroszem.



Čím je TZÚS pro české stavebnictví nenahraditelný?

Technický a zkušební ústav stavební Praha, s. p., si stále udržuje pozici největšího a nejkomplexnějšího zkušebního domu pro stavební výrobky a materiály v České republice. Nedobrá situace ve stavebnictví v uplynulých několika letech se projevila i na našem obratu, ale zatím jsme dokázali udržet jak všechny kompetence a odbornost, tak také to nejcennější, co máme, a tím jsou naši odborní pracovníci na všech úrovních. Z hlediska zákazníků je jistě důležité naše přímé působení v regionech, které se rovněž nezměnilo, a pobočky působí v Brně, Českých Budějovicích, kde je pobočka a také odštěpný závod Zkušební ústav lehkého průmyslu, dále v Ostravě, Plzni, Praze (tři pobočky), Předměřicích nad Labem a Teplicích.
    V loňském roce jsme aktivovali činnost sdružení TZÚS Group, ve kterém realizujeme společné zájmy s našimi dceřinými společnostmi, kterými jsou Pavus, a. s., společnost primárně zaměřená na problematiku požární bezpečnosti, a Qualiform, a. s., která je významným partnerem zákazníkům zejména přímo na stavbách. V TZÚS je také k dispozici nesmírná koncentrace know-how, k čemuž přispívá aktivní práce v evropských i mezinárodních strukturách. Zcela zásadní je také nezpochybnitelná nestrannost podniku.

Kdo patří mezi nejčastější zákazníky státního podniku a která služba je nejvyhledávanější?

Formulace otázky navádí na odpověď, že by to mohl být stát (když se podíváme do zákona o státním podniku na účel založení) a také jako největší investor s řadou institucí státní a veřejné správy realizujících veřejné zakázky. Ale tak tomu zatím není. Nejčastějšími zákazníky jsou renomovaní výrobci stavebních hmot, stavebních výrobků a dodavatelé staveb, velký počet drobnějších firem, dovozci, distributoři a stále více firmy ze zahraničí, a to i mimo Evropskou unii. Objemově jsou hlavními službami zkoušení a certifikace výrobků pro trh ČR, a tím také pro vnitřní trh EU, protože TZÚS je notifikovanou, resp. oznámenou osobou v rámci EU. Pro výrobce je také významné využívání služeb Subjektu pro technické posuzování pro specifické výrobky. Pro komplexnost našich služeb je důležitá činnost certifikačního orgánu pro systémy řízení, inspekčního orgánu a znaleckého ústavu. Věcně dnes nabývají na významu služby v oblasti udržitelného a šetrného stavění v souvislosti se životním prostředím, aspekty recyklovatelnosti stavebních výrobků a staveb, úspor energií a energetické náročnosti budov, posuzování životního cyklu, efektivního využívání zdrojů, což se projevuje v nových výrobcích, technologiích a postupech. Tímto směrem se rozvíjí naše „zelená nabídka“.

Čím se dokáže prosadit TZÚS na trhu v konkurenci soukromých firem?

Není tak podstatné, že většina našich konkurentů jsou soukromé firmy, každá forma vlastnictví má svá pro i proti. Konkurujeme rozsahem poskytovaných činností, jejich komplexností, územní dostupností, odbornou úrovní, kvalitou, rozvojem nových služeb. V těchto aspektech usilujeme o nejvyšší úroveň. Za významnou považujeme také tradici, vždyť v loňském roce měl TZÚS 60. výročí založení. Skutečností však také je, že v regulované oblasti posuzování stavebních výrobků dnes působí více jak dvacet státem autorizovaných osob, v oblasti vědy a výzkumu vznikají za veřejné prostředky značné zkušební kapacity, bez ohledu na existující infrastrukturu státního zkušebnictví, které se také orientují na spolupráci s průmyslem, a mohl bych jmenovat další faktory, takže konkurence je opravdu významná a musíme se umět prosadit.

Na kterém místě stojí v žebříčku priorit TZÚS kvalita?

Musí to být místo první, ostatní priority nemohou převládnout. Vnímáme ji jako podmínku udržení našeho dobrého jména, objektivity, nestrannosti a nezávislosti a vnímáme ji komplexně, jak též vyjadřuje naše „Politika kvality“. Zájmem vedení i spolupracovníků je dlouhodobá udržitelnost našeho konání a s tím se prohřešky v kvalitě neslučují.

Co jsou zákaznické dny a jak je oceňuje stavitelská veřejnost?

Je to ověřený a oceňovaný prostředek péče o zákazníky i naše zpětná vazba. Posuzování stavebních výrobků i systémů řízení prochází neustálým vývojem, počínaje legislativou a technickými normami a specifikacemi, přes změny v jednotlivých výrobkových skupinách až po nové postupy a metody posuzování. Tyto znalosti a novinky je potřebné zákazníkům pravidelně sdělovat a účast na zákaznických dnech potvrzuje účelnost této práce. Neméně významné je také udržování osobních kontaktů.

Proč pracujete v tomto státním podniku? Co očekáváte od budoucnosti?

Profesně jsem se v oblasti posuzování shody, technické harmonizace a souvisejících činností pohyboval již řadu let a do této pozice jsem šel s velkým očekáváním nových poznatků a příležitostí. To se zatím naplňuje a stále je na čem pracovat a co rozvíjet. Také si velmi vážím svých kolegů a spolupracovníků, kteří jsou tvůrčí a motivovaní.
    Pro nejbližší budoucnost doufám v oživení stavebního sektoru, abychom měli alespoň nějaké jistoty a šance na rozvoj, s nadějí sleduji snahy o zefektivnění státní správy v oblasti stavebnictví a věřím, že se dočkáme co nejlepšího nového zákona o veřejných zakázkách.

www.tzus.cz

za rozhovor poděkoval Pavel Kačer

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Aktuality

APEK

Češi utráceli v e-shopech miliardy 16. leden 2025

Česká e-commerce má za sebou úspěšný rok 2024. V porovnání s tím předchozím vyrostly obraty o 5 % a e-shopy tak mohou být spokojené. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) lze očekávat obdobný pozitivní vývoj také letos.

HKCR copy copy copy copy copy copy copy

Průzkum ukazuje potřebu posílit automatizaci a robotizaci 15. leden 2025

S automatizací a robotizací mají zkušenosti téměř dvě třetiny českých firem. Nejvíce ji využívají střední a velké podniky, kde s automatizací a robotizací nemá zkušenost jen malý podíl firem – 21,7 % středních a 11,1 % velkých.

01 3 WPO WS 2025 ElGeneral

České a slovenské obaly září na WorldStar Packaging Awards 2025 14. leden 2025

Ocenění WorldStar Packaging Awards, které je již od roku 1970 symbolem inovace a prestiže v obalovém designu a technologiích, zveřejnilo své letošní vítěze. Z Česka a Slovenska se letos do finálního výběru probojovalo 19 návrhů, přičemž 9 z nich si odnáší ocenění za výjimečné obalové řešení.

USTREDNI FOTO iprosperita

Peugeot se připravuje na elektromobilní boom 7. leden 2025

V Česku už jezdí asi 36 tisíc elektromobilů, přičemž jen loni jich přibylo přibližně 14 tisíc. To je ale teprve začátek! V letošním roce zřejmě nová emisní norma pořádně zamíchá kartami na českém trhu a spustí výrazný nárůst prodeje bezemisních a nízkoemisních vozů.

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partneři plus:

 
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

Vybíráme z Prosperity

Výrazný nárůst přeshraniční expanze maloobchodních značek

V regionu střední a východní Evropy byl dle nejnovějšího průzkumu společnosti Colliers zaznamenán výrazný nárůst přeshraničních maloobchodních aktivit. Důvodem jsou omezené možnosti růstu na nasycených domácích trzích.

Mají Češi důchod k radosti?

obrízek 1Řada zakladatelů firem řeší, co podniknout v následujících letech. Doba krásných devadesátek je za námi, z nadšených osobností, které vybudovaly businessově silné podniky, odcházejí mnozí na zasloužený odpočinek.

Global Money Week 2025: Odborníci a podnikatelé, zapojte se

global 14Pod patronací národního koordinátora Ministerstva financí a ve spolupráci s národními organizátory yourchance o.p.s. a EFPA ČR se uskuteční celosvětová akce Global Money Week 2025 (GMW) také v rámci celé ČR.

Společenská změna vyžaduje vizi, úsilí a vytrvalost

JMJana Merunková, inspirativní lídr a vizionářka v oblasti finančního vzdělávání a sociálních změn, neohroženě překonává překážky a mění je v příležitosti. Její životní přístup ji dovedl mezi finalisty prestižního ocenění Creative Heroes Award.

Prohřešky na našem talíři

prohreskyChceme jíst zdravě, ale chybí nám vůle ke změně. Na vině jsou především ceny. Nový průzkum Barometr FOOD odhalil pět stravovacích prohřešků Čechů, mezi něž mimo jiné patří nedostatek času na oběd, přílišná konzumace masa či nedostatečný příjem zeleniny.

Český výrobek roku 2024 přináší prestiž a důvěru

cv roku2024 vlajka SV 2 200dpiOznačení Český výrobek je již 19 let značkou důvěry a dobře slouží výrobcům i spotřebitelům. Výrobci s tímto prestižním oceněním prodají více, protože zákazníci mají jistotu, že si kupují výrobek, kterému mohou důvěřovat. Navíc jim značka pomáhá k lepší orien­taci, protože je srozumitelná, výrazná a nezaměnitelná.

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3 

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Pohledem redakční rady

foto skuhransmail 2

Pohledem redakční rady 11. červenec 2024

Léto se nám ukazuje v plné parádě. Horka střídají bouřky a silné deště, jako by příroda odrážela společenské, politické i ekonomické dění. Možná tomu tak je. Propojení jedince jako člověka společenského s krajinou je dané a nelze se divit, že jeho činností se prostředí, v němž zapustil kořeny, mění. Jednou k lepšímu, jindy k horšímu. Když je to k lepšímu, pak je to správné, dává to smysl.

Pokračování ...
INZERCE